maandag 14 september 2009

Opvoeding of oepsvoeding?

- Zeg Parapol, wat vind je van mijn opvoeding?
- Hmpf. Huhhuh. Streng. Huhhuh (= lachen) ..... ..... Nou, daar merk ik niet zoveel van.

- Zeg Kunstpol, wat ben ik voor een opvoeder?
- Je bent een fantastische moeder en je bent zo aardig en lief. Alleen er zijn nog wel een paar puntjes. Je snapt niet hoe mijn kamer eruit moet zien. Enne, uhhh. Je snapt niet dat ik veel vaker naar de bioscoop moet. En aan sommige dingen kun je zien dat je een slechte tv-smaak hebt. Zoals De Dorpsdokter, al die doktersprogramma's. Met het mes op tafel. Tennis. En voor de rest had je geen juf moeten worden, omdat, gewoon...


Met het antwoord van Parapol ben ik blij. Zo wil ik het ook graag. Een opvoeder die opvoedt zonder dat de kinderen het merken. En opvoeding doe je wat mij betreft vooral thuis en laat je niet over aan school. Helemaal mooi als het elkaar aanvult.
Trouw heeft weer zo'n leuk testje dat je kunt maken zodat je daarna weet wat voor opvoeder je bent. Alsof je dat niet allang wist. Van zulke testjes word ik blij. Alleen waren sommige vragen onmogelijk te beantwoorden. Kiezen tussen twee kwaden. Maar er kwam een profiel uitrollen waar ik mezelf wel in herken.


Profiel: Sensitief en kleine rol van de school. Sensitieve ouders reageren sterk op de signalen van hun kind, begrijpen wat het kind wil en nodig heeft, en reageren dan ook direct en adequaat op de behoeften van hun kind. Zij tonen interesse in zijn of haar activiteiten, moedigen het kind aan en geven ondersteuning tijdens moeilijke taken. Deze ouders benaderen hun kind op een open en directe manier. In de opvoeding ziet u een kleine rol voor de school weggelegd.

Ik maakte ook de test voor docenten. Daar herken ik mijn onderwijsstijl minder goed in.

Profiel: Gezaghebbende docenten met kleine rol school
Kenmerkend voor de lessen van de meeste gezaghebbende docenten is dat er een duidelijke structuur is. Leerlingen hebben een goed beeld van wat er van hen wordt verwacht. Gezaghebbende docenten verschillen in de mate waarin zij of aandacht voor de leerling of de stof hebben. Sommigen bieden de leerlingen vooral ondersteuning bij het leren. Voor de persoon van de leerling is de aandacht dan minder groot. In de opvoeding ziet u een kleine rol voor de school weggelegd.

Ik ben ook wel benieuwd naar jullie opvoedstijlen! Of doe je meer aan oepsvoeding?

Vanavond aan tafel werd overigens wel weer duidelijk dat onze opvoeding nog niet afgerond is, za'k maar zeggen. Maar opvoeden vinden we leuk, dus dat komt goed.

7 opmerkingen:

Inge zei

Ha Lydia,

ik had precies hetzelfde profiel als jij, al waren sommige vragen niet van toepassing.

Zou het te maken hebben met dezelfde geloofsachtergrond?

Groetjes, Inge

huize steen zei

Haha dat is grappig, ook even de test gedaan en dezelfde uitslag: sensitief met een kleine rol school. Het is een leuke test maar hij blijft natuurlijk erg subjectief. We gaan ervan uit dat we onze kinderen snappen en dat we weten wat er speelt. Ik ben altijd enorm geintereseerd in hun leven maar vertellen ze ook echt alles?? En is dat dan heel erg?? Ik denk van niet, af en toe mag je best geheimpjes hebben voor je ouders. Dat is mijn inziens alleen maar gezond !! (mits het geen gevaarlijke geheimpjes zijn natuurlijk ;-))

Anoniem zei

Heel goede reactie van parapol!
ja toch?
voor goed opvoeden is wijsheid nodig,en (schiet)gebed volgens mij.
Maomi.

Willy zei

Hoi Lydia,

Bij beide testen dezelfde uitslag als jij!

Trusten,

Willy

Wondelgijn zei

Eeehhhh... ik ben meer van de oepsvoeding, en manlief weer van de opvoeding. Zo vullen wel elkaar maar wéér mooi aan! ;-)

Jente zei

Ook snel de test gedaan natuurlijk :-) Er is nog hoop, het zag er best positief uit hoe ik bezig ben ;-)

En dat terwijl ik vaak twijfel aan de effecten van wat ik opvoeding noem, nog steeds peutervoeten op tafel, hand onder de kin en met open mond kauwen bij groter kind, gewoon weglopen als je zat bent bij kleuter... Maar het komt vast goed, opvoeding met hier en daar wat oepsvoeding...

het lieveheersbeestje zei

Hmm, ik test niets. Maar hier gaat het zoals het gaat en kom't zoals 't komt... (dat betekend dus; we rommelen gewoon wat aan).
Ik moet zeggen; het resultaat mag er zijn hoor!