Uitgelezen 2019

vrijdag 25 september 2009

Bitter - zoet

Dat De Polletjes slecht eten is genetisch bepaald. Ze zijn erfelijk belast, niets aan te doen. Grote Pol vond vroeger niets lekker. Behalve appelmoes. Maar appelmoes over het 'vieze' eten, dat hielp hem ook niet. Net zoals het De Polletjes niet helpt om met ketchup, mayonaise of andere genotsmiddelen (geraspte champignons door het pannenkoekbeslag) het eten sneller binnen te krijgen en te houden.
Ze determineren en analyseren namelijk alles wat er op hun bordje ligt tot op de laatste molecuul. Echt, er zijn geen betere scheid-kundigen dan De Polletjes. Ik ga ze binnenkort opgeven voor de Nobelprijs.

Op de ene kant van hun bord verzamelen ze dan de schapen (rijst, appelmoes, worst), de andere kant is voor de bokken (groente, pasta, vleesvervangers). Parapol eet eerst de bokken op en bewaart het beste voor het laatst. Kunstpol doet dat andersom.
Eerst bitter, dan zoet.
Het deed me denken aan de bitterzoete plaatjes in een nieuw oud Gouden boekje dat ik kocht. Het kindje Jezus van Bethlehem.



O, wat was het eerst bitter...
Afzien voor Jozef en Maria.





En toen werd al snel alles goed. Het zoet kwam. Bij zijn geboorte kreeg Hij al lammetjes, duifjes en een fruitschaal vol zoete vruchten. Volgens deze apocriefe versie dan.








En Hij groeide op tot een sterke, verstandige man, waarvan iedereen hield. Oeh.... Mierzoet.
Dit beeld klopt overigens niet helemaal met mijn beeld dat ik van Jezus heb... Helemaal niet, zelfs!

3 opmerkingen:

Tineke Plooij zei

Ik kan er niet echt over meepraten; mijn kinderen waren niet echt lastige eters. (Ze zijn nu volwassen en lusten bijna alles; wel opvallend dat één van hen nooit heeft geleerd om paprika te lusten).

Ze waren dol op pannenkoeken met geraspte courgette erdoor; en dan poedersuiker eroverheen, als ik me goed herinner.

Ik weet niet meer waar ik dat vandaan had; het was niet omdat ik ze zonodig courgette moest laten eten. Het kan zijn dat één van hen het bij een vriendinnetje een keer had gegeteen en mij toen vroeg om het ook eens klaar te maken.

Heel makkelijk, een hele courgette raspen en door het beslag van één pak pannenkoekenmix. Het valt natuurlijk wel op, al die courgettelsliertjes, dus niet geschikt als truc om de courgette te verstoppen.

Zara zei

Zouden ze in 12 na Chr. ook al appelmoes gehad hebben? Of courgette, of spinazie?
En mijn beeld van de Here Jezus is toch ook echt heel anders! Gelukkig.

Mirjam zei

;)

Ik heb pasgeleden een heel pak spinazie door het pizzadeeg gedaan ;). Toen ik nog met halve pakken werkte, werkte dat (niemand die het merkte).
Deze keer merkte Boaz het halverwege (en at niet meer ;)) en Adam bijna op het eind (en ging bijna over z'n nek, terwijl hij het tot die tijd lekker vond ;(

Courgette door de pannekoeken vind ik een goeie, hahaha. Ga ik eens proberen.....Gewoon met de blender, dan zie je er niks meer van :D