Uitgelezen 2019

woensdag 26 oktober 2011

Matroesjka en iets met mannelijke lustgevoelens

Een drama was het. Draaaama!
Na een huiswerkvrije week herfstvakantie bleek op maandag dat Kunstpol 'plotseling' dinsdag een fikse opdracht af moest hebben. Beetje flauw ook wel van die lerares om zo'n gigaopdracht voor zo'n day after op te geven. Kunstpol had zijn hersens rigoureus een weekje op non-actief gezet en het was geen moment in hem opgekomen om in een verloren vakantie-uurtje alvast wat te gaan doen. Ook niet toen ik daar 478 keer op aandrong.  Het 'aan-knopje' werd pas in de loop van maandag omgezet. Op de dag dat hij ook nog 'even' 34.983 folders moest bezorgen.

Tot laat in de avond zat onze dyslect verwoed met twee vingertjes zijn tekstjes te tikken. Hij moest verslagen schrijven van alle 29 spreekbeurten die in de klas gehouden waren. Op het moment dat hij witter dan wit zag en door de bomen geen bos meer te bekennen was, vroeg ik hem hoeveel hij nog moest. Ach. Viel wel mee. Nog acht. Of tien. Of zo. En hij bladerde eens door zijn onoverzichtelijke papierberg. Konden er ook twaalf zijn. Een hopeloze zaak. Ik bood aan te gaan typen, geheel tegen mijn principes in. Kunstpol dicteerde, ik klopte slaafs zijn proza in, mijn uiterste best doend niet te veel zinnen om te buigen in iets mooiers en ook af en toe een spelfout te maken. Da's best moeilijk, mensen, voor een pietlut als ik.
Eindelijk was het af. Printen hoefde niet, kon op school. Uitstellen wat er maar uit te stellen valt, is het motto tegenwoordig bij de Puberpolletjes.

Gisterochtend wankelde ik in halfslapende toestand naar beneden, zette m'n kopje thee, smeerde een crackertje en zag nog aantekeningen over de spreekbeurten van twee klasgenoten liggen. Lotte over de kunststofarchipel en Maxim over Rusland. Vergeten.
Ook Kunstpol was inmiddels naar beneden gewankeld en we zetten ons aan het vervolg. Had ik al geschreven dat we nog niet helemaal uitgeslapen waren? En bepaald niet fris en helder? Nou. Dat was dus zo. En zo kwam het dat Kunstpol dicteerde en ik tikte:

Rusland is 70.000.000 km2 groot. Het heeft 12 buurlanden. Rusland heeft 15 wereldsteden en heeft op 5 na de meest gesproken taal. Er komen allemaal bekende mensen uit Rusland, zoals de man die de elementen heeft verzonnen en de eerste man in de ruimte.
Rusland heeft ook eigen producten, zoals de vi.a.gra (dat is een Russisch poppetje dat je open kan doen en dan zit er weer een in).

Parapol was wel wakker en die kwam niet meer bij.

De matroesjka's die ik van mijn oma erfde.

5 opmerkingen:

Trudy zei

Oh hoe herkenbaar is dit... Hier thuis loopt er ook iemand rond (ik noem ff geen namen..) die deze week hopeloos achter loopt. Omdat er in de herfstvakantie niet gedacht is aan verschillende opdrachten. Of misschien nog wel gedacht maar snel weer weggestopt..)Gisterenavond werd het half 1.... En tsja, dan komen er natuurlijk toch wat foutjes ; ))

Mrs. T. zei

Oh, dus dit staat mij misschien nog te wachten? Bij oudste verwacht ik het niet (maar zeg nooit nooit), maar jongste zou zoiets wel kunnen gaan presteren.

Fokelien zei

ik vreesch met grooten vreeze dat dit ook mijn voorland is... ;-)

Anna zei

Wat schrijf jij toch heerlijk! Ik zie het helemaal voor me :)

Anly zei

Geweldig, ik ben dus niet de enige die zich buitengewoon veel zorgen maakt over een al best groot kind dat zich absoluut geen zorgen maakt.... Morgenochtend maar eens een klein tikje helpen, zorgen dat het uitgeprint wordt en dan 123 in vredesnaam maar laten inleveren! En dan ook nog het volgende stageverslag...... Oh, was hij maar vast vierdejaars en heel verstandig. (Komt dat echt?)
Groetjes
Anly