Uitgelezen 2019

zaterdag 8 oktober 2011

Een weekendjeweg

U raadt nooit waar ik ben op dit moment. Tegenover mij een erotische bioscoop. Rechts een coffeeshop en vast nog veel meer slechte dingen, maar links van mij Grote Pol die gezapig z'n krantje zit te lezen. Tot zover valt u niet van uw stoel.

En de Polletjes dan?
Nou. Die zijn een weekend alleen thuis.
Wát????? (ja, sta maar gauw weer op van die grond. Ik hoop dat u zich geen pijn heeft gedaan. Neem een glaasje water, dat helpt tegen de schrik.)

Jahaa, Purperpolletje is oud en wijs geworden en durft nu eindelijk zonder Polletjes een weekendjeweg aan.
De Polletjes breken de tent thuis vast niet af. Daarnet hebben ze pizza gegeten (ik denk al rond een uur of vijf, want dan hebben ze altijd al zooooo'n honger. Behalve honger in groenten en fruit. Honger in pizza, dat hebben ze altijd. Als er maar geen 'gezonde' sla bij zit. Hooguit stoken ze vanavond nog een vuurtje (buiten) en eten er wat chips bij. Een goede oorlogsfilm vinden ze vast fijn, dan hoeven ze zelf geen oorlog te maken. Bovendien heb ik ze gezegd dat het maken van ruzie dit weekend domweg verboden is. Gebeurt het toch, dan moeten  ze ons bellen. En dat is iets wat ze tot elke prijs willen vermijden.
Ze vergeten ook het nachtslot niet op de deur te doen en hun tandjes te poetsen en gaan morgen gehoorzaam samen naar de kerk. Kunstpol heeft oppasdienst, dus verslapen ze zich absoluut niet. Na de kerk eten ze gebroederlijk een tompouce (of een puddingbroodje of iets anders wat ze vanmiddag bij onze grootgrutter hebben gekocht).
Na de lunch (die bestaat uit de laatste van de drie gekochte zakken Euroshopper afbakbroodjes) doen ze De Afwas, hoop ik, en dan mogen wij, zo aan het uiterste eind van de middag, weer thuiskomen.

En jij, Purperpolletje, heb je het een beetje naar je zin in die verre stad?
Ja.
Ik ben blij dat we gegaan zijn. Vooraf waren er talloze momenten waarop ik riep: 'Laat mij maar thuis blijven! Ik ben veel te moe/te druk/te bezorgd/ te zuinig! En het wordt ook nog koud en nat!' Maar nu we hier zijn, vind ik het heerlijk. En zit ik al te bedenken waar ons volgende weekendjeweg ons heen zal leiden.
Maar u wilt mij vast excuseren, want we gaan naar de bioscoop. U leest het goed. Purperpolletje gaat een avondje uit. Dit wordt een van de hooguit vijf avonden per jaar dat ik 's avonds wegga van huis en/of haard. Maar daarover later meer.

12 opmerkingen:

nicolette zei

Gefeliciteerd met dit weekendje weg.
Wat een heel erg goed idee!
Hoop dat de film leuk was.
Maar ook als 'ie niet leuk was, was het toch leuk, nietwaar!

Moeten jullie vaker doen.
Zeker als morgen blijkt dat het vuurtje buiten is gebleven, de Polletjes nog helemaal zichzelf zijn gebleven en het gemis aan groensels bij de pizza hen geen kwaad heeft gedaan.

Fien zei

heb plezier!

Wiek zei

Veel plezier in die stad waar het net zulk mooi/slecht weer is als thuis.

Anoniem zei

Veel plezier!

merula zei

naar de bioscoop tegenover!? ;)
Wat heerlijk een weekendje weg met zn tweeen. En ook wat heerlijk voor de thuisblijvers, een weekendje zonder toezicht, want dat is namelijk ook leuk hoor! Iedereen blij op deze manier!??
Veel plezier

Karien zei

Heerlijk voor jullie beiden!!

Tineke Plooij zei

Geniet van je weekendje weg!

HOEPZIKA ! zei

Geniet ervan!

Jet zei

Wat goed van je dat je het toch gedaan hebt! Ik hoop dat jullie een geweldig fijn weekend hebben (en dat het huis er nog staat als je thuis komt).

Juud zei

en alles goed gegaan???

Anoniem zei

Ha nu snap ik, waarom de jongens zo kortaf waren, toen paton belde over het hemd. We verstoorden natuurlijk hun wel verdoende rust!
Rusten jullie ook maar lekker!
Maomi

Mrs. T. zei

Hahaha, leuk al die instructies. Het is vast goed gegaan. En jij? Heb je genoten?