Uitgelezen 2019

donderdag 20 oktober 2011

bloeddruk

Je kunt bloedmooi zijn.
Of het bloedheet hebben.
Of bloedarm zijn.
Of een bloedbad aanrichten.
Of bloeddorst hebben.

Dat slaat allemaal niet op mij.
Die van mij heeft met bloeddruk te maken. Ik heb het niet bloeddruk. Nee, zeg. Ik heb vakantie en ben alleen maar druk bezig met relaxen. Dat gaat volledig ten koste van het achterstallig schoonmaakwerk hier in Huize Pollenstein. En ik zit er niet eens mee.

Nee, zeg. Ik heb bloeddruk. Hoge.
En daar eet ik pillen en zoutarm tegen. Brei me suf, ontspan me slap.
Maar dat helpt allemaal niets. En zeker niet als ik bij de dokter zit en hij komt weer aan met dat bloeddrukding. Dan stijgt die bloeddruk spontaan, zowel systolisch als diastolisch. Boven en onder, ader en slagader, alles doet mee. Het bloed suist en bonkt en zwiert met grote druk door mijn hoofd.

En zit ik stil op de bank, dan voel ik mijn hart. Dat hart, dat lijkt op een baarmoeder met babyvulling. Dat vlinderachtige gevoel, toen de Polletjes me nog niet verrot schopten, maar zacht kietelden met hun vingertjes en teentjes van zo'n twintig weken oud. Zo voelt mijn hart. Als een wekkertje dat zachtjes afgaat.

Maak ik me er zorgen over, dan stijgt die bloeddruk weer. Dus doe ik dat niet.

Van de dokter kreeg ik een bloeddrukmeter voor thuis mee.  Geinig ding, hoor. Vooral als ie aangeeft dat het eigenlijk allemaal heel erg meevalt. Maar vanmorgen viel het niet mee.  Nee, zeg. Het viel vies tegen. Dus ben ik druk.

Bloeddruk met ontspannen.

8 opmerkingen:

lenteroos zei

Jajaja, heel herkenbaar. Ik vertel een verhaaltje: Op een dag was ik met mijn kindertjes bij de huisarts want ze hadden alledrie een pukkelziekte. Ik mopperde wat over hoofdpijn en de dokter heeft even mijn bloeddruk opgemeten. Dat was de laatste dag dat had gewerkt dat jaar. Ik kwam in de molen van de nefroloog, ziekenhuisopnames, onderzoeken, MRI's en andere zeer ingewikkelde zaken. 7 maanden later was ik goed ingesteld op medicatie en de oorzaak ligt aan te snel werkende bijnieren. Dat is allemaal heel ingewikkeld maar met twee pilletjes per dag (nee niet voor de bloeddruk maar voor de bijnieren...) ben ik weer helemaal het vrouwtje. 2x per jaar naar de nefroloog voor een flitsbezoekje, van te voren beetje bloed geven - geen problemen meer. Het loste ook alle vermoeidheidsproblemen op die ik al jaren had. Wie weet hoe lang ik ermee rond heb gelopen... maar nu is het onder controle... en daar ben ik blij om!!! Een uitgebreider onderzoek loont soms de moeite...
Sterkte ermee!!!

lenteroos zei

Pppfffttt, wat een lang verhaal zeg...

Inge zei

Niet leuk, vervelend zelfs .... Ik hoop dat jij (en men) 't onder controle krijg(t)(en)!

Purperpolletje zei

Ha Lenteroos,

Die dokter van mij, dat is een nefroloog. De SLE heeft mijn nieren aangetast, met alle gevolgen van dien. Dus vandaar ook die hoge bloeddruk. Ik maak me er meestal ook niet druk om, maar nu dus even wel...

Saralien zei

Tja, ik herken het van mijn ouders. Ook hoge bloedddruk maar helemaal extreem over de top torenhoog als iemand (liefst een dokter) ze gaat meten en daarbij vertelt dat hoge bloeddruk he-le-m-aal niet zo mooi is )-;

Je MOET ontspannen hoor, zeggen ze dan ook nog...

ChoCho zei

succes met het verplicht ontspannen ;-)

Anna zei

He bah, hoop dat het snel beter gaat! Relax-ze!

Mrs. T. zei

He gats, wat vervelend. Je moet 'm nu 24 uur omhouden of zo?