Uitgelezen 2019

zondag 8 augustus 2010

Recept: Monchoutaart zonder sprinkhanen en zonder gedoe met biscuitkruimels

(Eerst even dit, voor de vaste lezerskring: die sprinkhaan van een aantal berichtjes hieronder, overigens heus niet zo groot als ik 'm tekende, maar hij vóelde wel zo groot, had het goed bekeken. Die taart was namelijk erg lekker. Ik heb 'm ook nog gewoon opgegeten, nadat ik de sprinkhaan passender voedsel aangeboden had. Zo'n beest ziet er heel zindelijk uit, schoon zelfs, niets vergeleken met een vlieg.)

Een paar dagen geleden was onze Kunstpol jarig en maakte ik weer eens een monchoutaart. Dat lust iedereen en daarom maar even ons recept van deze taart die anders misschien in de vergetelheid wegzinkt. Vroeger, héél lang geleden, eind jaren tachtig, begin negentig, was deze taart ín, mode. Was het de nieuwe slagroomtaart, zeg maar. En nu? Kom er maar eens om!
De bodem maak ik tegenwoordig niet meer van biscuitjes met boter. Van het gekruimel en het gedoe en het telkens weer in elkaar storten van de ganse taart werd ik te zenuwachtig.

Nodig voor de bodem:
200 g zelfrijzend bakmeel
200 g basterdsuiker
125 g boter of margarine
1 eetl vanillesuiker (ik maak vaak een pot vol (gezeefde) witte basterdsuiker met een vanillestokje erin, dat smaakt en ruikt net zo lekker en is vast ook goedkoper op den duur)
2 eieren
snufje zout

Oven voorverwarmen op 200 gr. Taartbodemvorm invetten (ik gebruikte zo'n onhandige met een geul rondom, waardoor dan later een opstaand randje gevormd zou worden, maar ook daar kreeg ik te veel problemen mee: de bodem brak vaak bij het storten van de taart: gedoe en gekluns, dus tegenwoordig gebruik ik gewoon een springvorm). Beetje paneermeel erover strooien. Boter en suiker mengen, rest van de spulletjes erbij en een deeg kneden, mixen of de keukenmachine het werk laten doen. Dat mengsel in de springvorm duwen, het loopt in de oven goed gelijkmatig uit, dus heel precies hoeft het niet. Twintig minuten in de oven bakken.
Is ook zó al heel lekker. Dus als je geen zin meer hebt in nog meer gedoe, kun je 'm nu opeten! Of er even snel iets anders overheen smeren.

Dan de rest:
1/4 l slagroom goed stijf kloppen met wat vanillesuiker. Twee pakjes monchou en 125 g basterdsuiker erbij kloppen. Ik gebruikte een tijdje roomkaas (van de Aldi), maar daarmee werd het mengsel niet stevig genoeg = nog meer gedoe en geklieder, dus tegenwoordig doen we weer duur. Dit mengsel over de taartbodem verdelen en een uur of wat in de koelkast zetten.
Daarna kun je moeilijk of gemakkelijk doen. Gemakkelijk = een blik Jonker Fris vlaaivulling opendraaien en de inhoud over de taart verdelen (= mierzoet = lekker voor kindertjes en zoetekauwen). Moeilijk = zelf met vers fruit en geleisuiker enzo in de weer (= veel lekkerder en verantwoorder en staat ook veel intelligenter en interessanter).

En dan ziet het er dus ongeveer zó uit. Maar dan zonder sprinkhaan. En het monchoumengsel is vaak wat witter, maar wij gebruiken van die gele basterdsuiker, vandaar.

7 opmerkingen:

De Repel zei

iedereen twittert en logt maar over taarten sinds ik aan de lijn ben....

Saralien zei

Heeeerlijk, zo'n monchou taart. Maar ik moet het hebben van andermans (schoon)moeders op verjaardagen. Helaas geen taartenbakgenen in onze families... Hoewel het er toch ook weer niet ondoenlijk moeilijk uitziet als ik je zo lees. Wie weet probeer ik het zelf nog eens.

Mrs. T. zei

Wat toevallig, ik at vanmiddag nog mon chou taart. De bodem was van lange vingers en ze had het in plaats van in taartvorm in een glas gedaan. Zag er erg leuk uit: eerst die lange vingers, dan de mon chou en als laatste te kersen. Om je vingers bij op te eten! Heerlijk!!!

Zara zei

Heerlijk! Monchoutaart is de enige taart waar men mij wakker voor mag maken. Ik zou -als ik de kans krijg- me het ongans aan eten....

Fokelien zei

oh bij ons in de familie vechten ze erom hoor, monchoutaart! Het is bijna zo dat ze eerst vragen welke taart we hebben, en als het een goed antwoord is (lees: monchou met bodem van bastognekoeken!) dan stapt men in de auto... :-)))

marianne zei

vind ik een goede tip om de bodem zelf te maken, weet je tenminste ook dat daar geen rommel inzit.
gr,Marianne

Anoniem zei

Il semble que vous soyez un expert dans ce domaine, vos remarques sont tres interessantes, merci.

- Daniel