Uitgelezen 2019

dinsdag 16 februari 2010

Onbegrijpelijk

Waarom moeten jongens van 15, in de bloei van hun leven dus, in het bijzonder Parapollen, uien leren pellen en snipperen? Waarom toch, terwijl hun moeders het tien keer zo snel kunnen? Begrijp jij het - begrijp ik het.

Waarom laten jongens van 12, in het bijzonder Kunstpollen, altijd en overal hun sporen na? (tas, sjaal, jas, regenbroek, laarzen, sokken, broek, riem, flesje drinken, zakje broodresten, boek, Donald Duck, geld, id-bewijs - over een lengte van zo'n 12 meter dwars door het huis) Waarom toch, terwijl ze weten dat ze telkens weer opgeroepen hun zooi op te ruimen? Begrijp jij het - begrijp ik het.

Waarom willen mannen, in het bijzonder Grote Pollen, liever hun schoonmoeder in huis hebben om te poetsen dan relatief onbekenden? Waarom toch, terwijl zijn schoonmoeder het tien keer zo langzaam zal doen en het haar tien keer zo erg zou vermoeien? Begrijp jij het - begrijp ik het.

Waarom willen vrouwen, in het bijzonder Purperpolletjes, altijd maar meer werk verzetten dan ze feitelijk kunnen en denken ze, ook al weten ze beter, dat ze last van aanstelleritus hebben? Waarom toch, terwijl ze letterlijk op een briefje hebben staan dat ze niet aan Aanstelleritus lijden maar aan SLE en Syndroom van Sjögren? Begrijp jij het - begrijp ik het.

Waarom duurt het soms zo lang voordat de essentiële dingen in het leven doordringen in de botte hersens van bepaalde mensenkinderen, in het bijzonder van Purperpolletjes? Voordat ze werkelijk weet, met hart en ziel,  dat er voor haar gezorgd wordt en van haar gehouden wordt? Dat ze van onschatbare waarde is in het licht en de liefde van God? Begrijp jij het - begrijp ik het.

Ach, Kunstpol heeft het begrepen. De onderstaande tekst begrijpt en leeft hij helemaal, met hart en ziel!

Daarom zeg Ik jullie: maak je niet bezorgd over wat je zult eten of drinken om in leven te blijven, en ook niet over de kleding voor je lichaam. Is het leven niet meer dan het eten, en het lichaam niet meer dan de kleding? Kijk naar de vogels van de hemel: ze zaaien niet en maaien niet en oogsten niet, je hemelse Vader voedt ze. Zijn jullie niet meer waard dan vogels? Wie van jullie kan met al zijn zorgen een el toevoegen aan zijn leven?  En wat maak je je bezorgd over je kleren? Leer van de lelies op het veld hoe ze groeien. Ze werken niet, ze spinnen niet.

Leer van Kunstpol, van hoe hij (ook) onbezorgd opgroeit. Hij werkt niet, hij ruimt niet op, hij geniet en hij wordt ook nog eens gevoed. En tot aan de maan en terug van hem gehouden, dat ook nog eens.

Maar wat meer opruimen, dat zou wel fijn zijn.

6 opmerkingen:

It's me zei

Hallo Lydia

Wat leuk je berichtje op mijn blog !

Dank je wel daarvoor,tja ik aan het bloggen heb er helemaal geen tijd voor maar tis zoooo leuk!

Ik heb al verschillende bekende gezien ja........soms ook berichtjes achter gelaten maar jij bent de eerste die reageert leuk !

Wat een grappig verhaal zo over jullie gezin leuk hoor moest ook wel lachen om de vorige het mp verhaal wat een ellende eigenlijk he??! die man is gewoon een oplichter toch? ken toch nie !!

Nou leuk kom zeker nog eens bij je langs........Groetjes ook aan het mannetje he!
Van ons

Mrs. T. zei

Waarom zijn we soms zo hard voor onszelf terwijl we gerust wat liever mogen zijn?
Mooi logje meid. Hopelijk onderga je de zorg inmiddels en ben je er vooral blij mee.

Anoniem zei

Onbegrijpelijk begrijpelijk hoe goed we het allemaal voor een ander weten en zo moeilijk vinden om dit ook toe te passen op ons zelf ... . Lieve Lydia, ook van jou wordt tot aan de maan en weer terug gehouden, oneindig vaak, oneindig veel!

sillie zei

Lief en mooi geschreven.... waar ook.
En het geldt ook voor jou toch?

Mirjam zei

Wat goed dat je het zelf al zegt :). Nu moet het misschien nog een beetje helemaal doordringen? :).

En over dat laten slingeren....'k Weet het niet, maar ik heb er ook zo eentje. Die het niet expres doet, weet dat ie het weer op moet ruimen, maar die gewoon wat meer hulp nodig heeft om bij 'de les' te blijven. Alles is afleiding :))

Saralien zei

Hear, hear.

En die zelfoverschatting (o, ik loop wel even, ben tochnooit moe, tot ik neerval!) ken ik ook. Domdomdom. Beter op jezelf passen!