Uitgelezen 2019

dinsdag 7 april 2009

Poesiealbums, vriendenboekjes en getagged worden

Vroeger had je poesiealbums, tegenwoordig vriendenboekjes en in blogland kun je getagged worden met een invullijstje. Net zoals leerlingen je kunnen strikken om je in hun vriendenboekjes te laten schrijven, werd ik nu getagged door Zeeuwse mama. Ik moet vragen beantwoorden, een vraag vervangen door een ander en de beurt doorgeven. Maar dat laatste doe ik lekker niet,
a. omdat het ook niet altijd leuk is om vriendenboekjes te moeten invullen,
b. omdat ik dit lijstje bij medebloggers al heel vaak ben tegengekomen.

Maar als je wilt, ben je natuurlijk vrij om toch deze vragen te beantwoorden op je blog! Ikzelf vind het in elk geval wel leuk om te doen, net zoals ik het invullen van vriendenboekjes niet erg vind, maar het wordt vervelend als je wéér een foto van jezelf moet opduiken of een leuke tekening moet maken of speciale herinnering moet schrijven over een kind dat je nog amper kent...


Oké, daar gaat ie:

1. Wat is op dit moment je obsessie

Gordelroos! Pijn! Weer kunnen werken!

2. Wat draag je nu?

M'n oude bril, want die lenzen floepen er steeds uit (droge ogen) en ik krijg er hoofdpijn van want de sterkte klopt niet.
En verder een slobbertrui, een lekker spijkerbroekie (soepel stofje, kan ik nog net verdragen rond mijn 'gordel' en m'n stoere Zoo's.

3. Doe je vaak een dutje?

Wat dacht je? Voordeel als je geen lenzen draagt is dat je je dan geen zorgen hoeft te maken dat je ogen erdoor uitdrogen. Ik val spontaan in slaap als ik met een boek in het zonnetje op de bank zit, lig of hang. Rond een uur of twee, drie. Heerlijk!
's Nachts doe ik uitsluitend dutjes na vier uur, daarvoor slaap ik inmiddels 'door'.

4. Wie heb je het laatst een knuffel gegeven?

Puberpol, die dat niet leuk vond, want we gingen schoenen kopen en dat is sinds zijn tweede paar schoenen in z'n leven (hij was een maand of zestien) een D-R-A-M-A. En nu extra, want hij is ook nog P-U-B-E-R.

5. Wat zou je willen veranderen?

De rommel hier in huis... Het opruimgedrag van alle Pollen... De beschikbare kastruimte.... De bewaarzucht van de mannelijke Pollen...

6. Wat wordt het avondeten?

Pasta met zalm, tomaat, paprika en prei. Geraspte kaas erbij.

7. Wat heb je het laatst gekocht?

Uiteindelijk toch schoenen voor Puberpol. Letterlijk de allerlaatste winkel, we hadden er zo'n acht gehad, had drie paar verschillende schoenen (V&D- prijzencircus) in de aanbieding en die konden door de beugel! Hoera!

8. Waar luister je nu naar?

Helaas. Bob Dylan.

9. Welk weerstype is jouw favoriet en waarom?

Lenteweer, niet te stralend zonnetje, licht regentje mag ook. Dat alles zo lekker ruikt naar bloesem en gras. De zon moet ik mijden, omdat ik én een zonneallergie heb én omdat het een opvlamming van de SLE kan veroorzaken én omdat ik een verhoogd risico op huidkanker loop door de medicijnen. In de zomer had ik er altijd al een hekel aan om in de felle zon te zitten (hoofdpijn!), maar nu heb ik ook een echt excuus... Wel lastig als mensen vragen: 'En, lekker van de zon genoten?' Nee dus, daar geniet ik echt niet van. Al is het heerlijk als ie lekker de woonkamer in schijnt, of als ik in de schaduw kan zitten zonder het koud te hebben. Of 's morgens vroeg, of in de avondzon...
En ik hou ook van krakend helder vriesweer, van herfststorm, van stromende regen en erop gekleed zijn, van harde wind in de rug op de fiets of op het strand met hoge golven.

10. Hoe laat sta je gewoonlijk op?

Dat wordt steeds later. Ik ben geen ochtendmens. Pas als mijn pillen een beetje beginnen te werken word ik echt wakker. Maar na een goede nachtrust lukt het me vast weer om om 6.50 uur op te staan.

11. Waar heb je een hekel aan?

Moeten fietsen over gladde wegen, onbewust asociaal gevonden worden (klik), lawaai, onrust.

12. Zeg iets tegen de persoon die jou getagged heeft.

Hadasse, wat een leuke bloemenkrans heb je gemaakt! En Loïs lekker laten kliederen, hoor, heerlijk toch? Ik vind het telkens leuk, inspirerend en mooi dat ik door je blogjes te lezen kan zien wie je bent, hoe groot je hart is voor iedereen om je heen, ver weg en dichtbij. Ik wens je Vrede toe in je huis en in je hart!

13. Favoriete vakantieplek

Laten we het daar maar niet over hebben... Grote Pol heeft vanmiddag besloten al onze kampeerspullen op Marktplaats te koop aan te bieden. Ik heb het er moeilijk mee, want het betekent afscheid nemen van vakanties waar ik juist zo van hou. Een beetje rondscharrelen en aanmodderen rond een tent, lekker primitief. Maar in verband met de SLE is het wel wijs en verstandig dit niet meer te willen.
Ik hou in elk geval wel van variatie. Zou niet snel meer naar dezelfde plek als voorgaande jaren gaan, maar net even wat anders. We hebben een paar jaar geleden vier achtereenvolgende jaren op dezelfde plek gekampeerd, vlakbij Kleine Broer en Grote Schoonzus in Middelburg, en dat was heerlijk, maar het werd ook hoog tijd voor iets anders. Dit jaar houden we zeer gevarieerd vakantie: een weekje Duitsland in een appartement, waarschijnlijk een paar dagen Zwolle waarschijnlijk en misschien nog een weekje ergens in een huis van anderen in Nederland (wie weet iets voor ons?).

14. Welke films kan je keer op keer bekijken?

Films, mmm. Duurt me al snel te lang. Amélie, Rainman, Sjakie, die wel.

15. Wat is je favoriete theesmaak?

Groene thee met een smaakje. Voor mij nooit meer zwarte thee of rooibos.

16. Wat lees je op dit moment?

Mazzeltof van Annelies Nolet. Aanrader!

17. Wat geeft je op dit moment het meest plezier, maar waar je je ook schuldig over kan voelen?

De momenten dat ik me lekker voel, niet ziek, geen pijn heb. Maar dan denk ik ook meteen dat ik eigenlijk had moeten werken... Eerlijk gezegd beleef ik maar weinig echt plezier, maar ik geniet zeker van grote en vooral kleine dingen. En genieten levert geen schuldgevoelens op, zolang de bron van het genieten maar zuiver, goed en eerlijk is.

18. Hoe ziet het landschap van je gedachten eruit?

Heuvelachtig. Achter elke heuvel weer iets onvoorspelbaars. Groen. Licht. Kleurrijk. Maar soms ook donker en onheilspellend.

19. Wat is de laatste quote die indruk op je heeft gemaakt?

'Wie zijn leven liefheeft verliest het, maar wie in deze wereld zijn leven haat, behoudt het voor het eeuwige leven.'
Heel heftig en eng, maar geeft juist ook moed en hoop!

20. Als je een wens van jezelf uit zou mogen laten komen, wat zou je dan wensen?

Gezondheid!

21.Op welk plekje zit je het liefst in je huis/tuin?

In een hoekje op de bank, zonnetje in de rug, breiwerkje of boek erbij, kopje thee binnen handbereik.

Poeh hé, een vriendenboekje invullen is gemakkelijker en sneller!

4 opmerkingen:

Zeeuwse Mama zei

Wel heeeel leuk om te lezen hoor ;-))
Al vind ik het steeds weer aangrijpend om te lezen hoe ziekte een grote plaats in jouw leven in neemt. Als ik eerlijk ben, sta ik daar als gezond mens, dat al een tabletje neemt bij mijn menstruatiepijn, niet bij stil...

Het maakte me een beetje stil hoor... ik wens je wens je dan ook zo toe...

Mrs. T. zei

Ook jij vulde die vragenlijst dus al in. Ik ben er, net als Hadasse, een beetje stil van van hoe jouw ziekte je leven beïnvloed. Vooral je antwoord bij vraag 17 vind ik indrukwekkend.

Anoniem zei

nou ik vind een poessialbum toch het leukste, de mijne is helaas weggeraakt.
mijn opa schreef iets wat ik nooit ben vergeten:
Wil je veilig varen op de levenszee?
Vraag dan Here Jezus gaat U met mij
mee, Hoe de golven dan ook slaan,jij komt in de veilige haven aan! Maomi.

Helma zei

Heeey Lydia,

Leuk om te lezen!
Eigenlijk bericht ik je voor iets anders. Ik kwam zojuist nog drie leuke foto's tegen van emmaus 2007 voor jou. Ik zou ze je kunnen mailen maar weet niet of ik je emailadres hebt. Het mijne is: haugustijn@gmail.com als je mij een mailtje stuurt heb ik meteen jou adres en kan ik je de foto's toesturen!

Groetjes, Helma