Uitgelezen 2019

donderdag 16 april 2009

Multitalent

Kleine Pol doet mee met een boetseerwedstrijd op school. Er zijn boekenbonnen te winnen, vandaar. Maar dat mag je niet hardop zeggen, want Kleine Pol is een kunstminner, tevens uitvoerend beeldend kunstenaar en hij doet het eigenlijk natuurlijk alleen vanwege de Kunst met een hoofdletter, dus. 'Maar misschien is het wel een boekenbon van 50 euro,' dacht hij vanavond hardop. Maar nee, echt waar, dat speelt ab-so-luut geen rol in zijn plotselinge motivatie ook de boetseerkunst te gaan beoefenen. L'artiste pour l'art.
Hij had nog wel even tussen neus en lippen door gevraagd aan de meester hoeveel kinderen uiteindelijk klei hadden meegekregen naar huis, maarre, puur voor het complete 'beeld', begrijp hem niet verkeerd.

Thema van de wedstrijd: conflicten. Hier wat foto's van het (hoogstwaarschijnlijk winnende) beeld ('want ik heb talent'):




En de uitleg van Kleine Pol erbij:


De laatste seconde

De laatste seconde en daarna… barstte het onweer los!
‘’Ik dacht: dit is toepasselijk voor de boetseerwedstrijd.’’
Ze konden elkaar niet aankijken.
Hoe kwam dit?

Eerst waren ze beste vrienden.
Na een tijdje gooide de jongen met de stekels een steen tegen een ijzeren plaat aan.
De steen weerkaatste.
Daardoor kwam hij tegen een kat aan die jankend wegrende.
De andere jongen liep net om de hoek van de straat en zag dat de steen tegen de kat aan kwam.
Je snapt wat er toen gebeurde: het ging van kwaad tot erger.
Toen kwam ik er aan en maakte een foto en die heb ik nu nagekleid.

(En natuurlijk ben ik apetrots op hem en vind ik ook dat ons multitalentje zou moeten winnen.)

4 opmerkingen:

Willy zei

Wauw, een écht staaltje boetseerkunst ... voor mij heeft hij al gewonnen! De lichaamtaal (armen in de zij, armen over elkaar) van die twee spreekt 'boek'delen, super!

Willy zei

Enne .. als ik het goed heb, zijn we tegelijkertijd bij elkaar op visite! Leuk!!!

Mirjam zei

Ja, er zit echt emotie in!
Leuk zeg!

Zeeuwse Mama zei

OH ja ik vind het ook wel erg mooi en knap... want hoe graag ik ook zou willen, ik kreeg nog nooit zoveel emotie in zo'n hompje klei, hou je ons op de hoogte hoe het verder gaat? ;-)