Uitgelezen 2019

donderdag 12 februari 2009

Vader

Wat me dan wel enorm boeit op tv is het programma Family Matters. Volgende week de laatste uitzending, maar op Uitzendinggemist.nl natuurlijk nog helemaal terug te zien.
Onder leiding van coach Keith Bakker zijn vier gezinnen met een moeilijke puber in de Pyreneeën op 'kamp' om aan hun problemen en relatie te werken. Van de coachstijl van Keith Bakker kan ik veel leren voor mijn werk. Maar wat deze serie vooral verheldert, is hoe belangrijk een goede vader is voor zijn gezin. De vader van gameverslaafde Mike is weliswaar aanwezig (twee van de vier vaders zijn letterlijk en figuurlijk verdwenen uit het leven van hun kinderen), maar heeft zijn zoon niets te bieden qua vaderschap. Zijn eigen vader had dat ook niet. Het is een lege relatie, een nietszeggende slappe toestand, die de ontwikkeling van Mike al jarenlang blokkeert. Een verloren kans, wat zonde van deze mensenlevens.
Wat ben ik blij en dankbaar met Grote Pol, die dagelijks stoeit en knuffelt met De Polletjes, die lief en consequent is, die rechtvaardig is en met zijn hand over zijn grote, lieve hart kan strijken, die zielsveel van ze houdt en ze houden ook van hem, die er altijd voor ze is en zal zijn.
Het bijzondere is dat ook Grote Pol een 'afwezige' vader had. Hij stierf toen Silvester tien was, daarvoor was hij altijd aan het bikkelen in zijn (honden)baan als vertegenwoordiger en ook vaak overspannen. Nee, Grote Pol heeft het vooral van een ander Voorbeeld! Geweldig, hè?

1 opmerking:

jacq zei

inderdaad, geweldig en zo zie je maar dat je met de Heer patronen kunt doorbreken!
Ik volge het programma ook, er zit een jongen in (Davey) uit Daniel kennissenkring.
wel interessant om via Daniel te horen hoe het nu met hem gaat.Maar er wordt in het programma wel duidelijk hoe belangrijk wij als ouders zijn.
Ik vond Keith bakker eerst maar niks (had hem wel eens in een ander programma gezien) maar hij komt wel tot iets, stelt wel de goede vragen op de goede momenten en vraagt door! Dat is mijn leerpunt.