Uitgelezen 2019

zaterdag 7 februari 2009

Stroopkoek

Vanmiddag even een stroopkoek gemaakt. Kostte nog geen tien minuten. Het recept stond een paar weken geleden in Trouw en ik geef het maar even door, want het is wat mij betreft een groot succes hier. Of alle Pollen het daarmee eens zijn, merk ik morgen wel. Supergemakkelijk en erg lekker. Variëren kan alle kanten op. Met chocoladestukjes, stukjes fruit, noten, tuttifrutti of gember kan ook.
Grote cakevorm (2 liter) invetten met boter en bestuiven met bloem. Oven voorverwarmen op 150 graden.
In een kom:
375 gr zelfrijzend bakmeel (evt. gezeefd, hoeft niet)
150 gr suiker (ik gebruikte basterdsuiker)
225 gr (appel)stroop (pot op weegschaal, eruit scheppen wat je nodig hebt, scheelt geklieder)
2 eieren
2 dl melk
250 gr rozijnen (of fruit dus)
100 gr sucade (of iets anders lekkers)
1 eetlepel koekkruiden (of alleen kaneel of zo).

Alles zo'n beetje door elkaar roeren, in de vorm gieten en 90 minuten in de oven.
Ik hou wel van dit soort recepten, lekker basaal. Van de week ook al 'ambachtelijk' cranberrysap gekookt, ik leef er helemaal van op. Goed tegen blaasontsteking ook nog.

1 opmerking:

Anoniem zei

Hallo Lydia,

Hier in huis vinden ze het lekker!
Dus krijg jij van mij een recept terug. Ook een makkelijk recept en niet echt ongezond.

Yoghurtcakejes

Ingredienten:

12 stuks /24 stuks

250 ml. /500 ml. Yoghurt
65 gr. /125 gr. Suiker
3 /6 eieren
4 eetl. /8 eetl. Plantaardige olie
375 gr. /750 gr. Bloem
2 tl. /4 tl. Bakpoeder
1 tl. /2 tl. Zout

optioneel:
walnoten
banaan
chocolade
appel
……

meng alles
vul vormpjes
bakken:
175 gr./25 minuten

Ik vond dit recept in een boek (geleend in de bieb). Ik hoop dat het je bevalt en dat het jullie smaakt.

Groeten, Inge