Uitgelezen 2019

zaterdag 7 januari 2012

Letterwaarde

In het artikel 'Wat zegt een naam?' in het tijdschrift Onze Taal, het eerste nummer van 2012, gaat het over wat namen met je doen. Je gaat leven naar je naam, is de strekking. Ik zie dat heel duidelijk gebeuren bij kleuters, die zichzelf identificeren met hun naam, die ze nu overal herkennen en waarvan ze de letters ook telkens tegenkomen en waarvan ze zeggen: 'Dat is MIJN letter.' Ik weet nog dat ik apetrots was toen ik mijn eigen naam opeens helemaal zelf kon schrijven. Dat opgetogen gevoel, kunt u zich dat ook nog herinneren?
Even terug naar het artikel. Het interessantst vond ik deze passage:

…De psycholoog Smeets  rekende in zijn proefschrift uit 2009 namelijk uit dat mensen hun eigen naamletters bovengemiddeld vaak gebruiken in geschreven teksten. Dat geldt voor samenvattingen van wetenschappelijke onderzoeksartikelen, maar ook voor simpele schrijfsels over trivialiteiten. Frappant: in formele stukken gebruiken mensen de achternaamletters vaker, bij informele geschriften juist de voornaamletters. Nog frappanter: mensen gebruiken letters uit de eigen naam vooral in positieve termen, en vermijden ze in woorden met negatieve betekenissen.. ….

Dit blog staat vol met simpele schrijfsels over trivialiteiten. Meestal ook nog eens in positieve termen. Zo'n passage roept de professor in mij wakker. (Nu ben ik helemaal geen professor, maar dat hoeft niemand te weten. Er zijn wel meer mensen die dat zo doen...)
Tijd voor een experiment! Ik ga een oud berichtje analyseren. Een wat langer blogje, om het zo wetenschappelijk mogelijk aan te pakken, namelijk dit bericht(Op zich een heel lollig en lezenswaardig berichtje, leuk voor de mensen die nog niet zo lang meelezen. Is tenminste een stuk interessanter dan dit geneuzel hier!) Van alle letters van het alfabet tel ik de frequentie, dat gaat gemakkelijk in Word, met de optie zoeken en vervangen door een spatie. Zo kun je controleren of je ze allemaal gehad hebt. Die letters geef ik waardes, omdat bijvoorbeeld de y veel minder voorkomt dan de d. De waardes ontleen ik aan de Nederlandse versie van het scrabblespel en dan ga ik dus kijken of het waar is, of de letters L, Y, D, I en A hogere totaalwaardes geven dan de andere letters.
 
Analyse blogtekst


Letter
Scrabble-waarde
X aantal
Totale waarde:
A
1
259
259
B
3
56
168
C
5
33
165
D
2
164
328
E
1
648
648
F
4
19
76
G
3
102
306
H
4
88
352
I
1
183
183
J
4
76
304
K
3
108
324
L
3
167
501
M
3
84
252
N
1
329
329
O
1
234
234
P
3
78
234
Q
10
0
0
R
2
231
462
S
2
168
336
T
2
236
472
U
4
86
344
V
4
58
232
W
5
58
290
X
8
0
0
Y
8
1
8
Z
4
69
276
















Gemiddelde waarde van alle 26 letters: 272,42
Gemiddelde waarde van mijn naamletters: 255,8

De gemiddelde waarde van mijn naamletters is dus lager dan de gemiddelde letterwaarde!!! Maar ja. Wie heet er dan ook Lydia. Je kunt beter Alet of zo heten met die scrabblewaardering van letters. Die scrabble-indeling klopt natuurlijk ook niet met de werkelijkheid. Bij Scrabble gaat het natuurlijk om leuke, bijzondere woorden, terwijl blogjes volstaan met de-, het- en een-achtige woorden. Een normaal mens gebruikt wel 20 keer een E op één keer een Z, denk ik. Als deze scrabblewaarde-indeling klopte zou elke letter ongeveer een even grote totaalwaarde krijgen. Maar goed. Dat mag de pret niet drukken. Ik heb daarom ook nog een ander stuk tekst geanalyseerd, met evenveel woorden, volgens dezelfde methode (die tekst is natuurlijk ook geschreven door iemand met een naam - en dat zou ook weer invloed hebben, maar helemaal neutraal kun je het niet maken en ik kan de auteursnaam niet meer achterhalen, ik heb er in elk geval geen zin in om daar moeite voor te doen. Man. Ik heb al genoeg moeite gedaan met dit simpele triviale schrijfseltje, vindt u niet?) (en er is nog wel meer op aan te merken. Misschien heet die auteur van achteren wel Lydia. Dat kan! En ja, de woorden kunnen veel langer zijn. En duurder- scrabbletechnisch gezien dan. Kan me toch niets schelen. Dit is Purperpollenlogica, en die is al lastig genoeg voor een leek, toch?).
In elk geval zou de gemiddelde waarde van mijn naamletters lager moeten zijn dan 255,8.

De analyse van de andere tekst:

Tekst zakelijk artikel

Letter
Scrabble-waarde
X aantal
Totale waarde:
A
1
289
289
B
3
57
171
C
5
43
215
D
2
182
364
E
1
729
729
F
4
41
164
G
3
109
327
H
4
123
492
I
1
263
263
J
4
63
252
K
3
102
306
L
3
175
525
M
3
98
294
N
1
405
405
O
1
206
206
P
3
41
123
Q
10
1
10
R
2
216
432
S
2
147
294
T
2
281
562
U
4
73
292
V
4
100
400
W
5
41
205
X
8
0
0
Y
8
0
0
Z
4
58
232
















Gemiddelde waarde van alle 26 letters: 290,46
Gemiddelde waarde van mijn naamletters: 288,2

Nou ja, zeg!!!! Ziet u dat ook??? LYDIA is meer waard dan in mijn eigen tekst!!!! Er klopt geen barst van die theorie van die Smeets!!!
Of. Nee hè. Ik bedenk me wat. Ik had natuurlijk de naamletters van Purperpol moeten optellen en middelen!!! (Als ik aan het bloggen ben, voel ik me helemaal Purperpol. Ik heb zelfs een keer de telefoon opgenomen: 'Goedemiddag, met Purperpolletje....')
Nou. Lekker dan. Doe 'k niet.
Dat mag u doen. 's Kijken wie hier overijverig is en de wetenschap pas echt een warm hart toedraagt.

Veel plezier ermee.

Ps. Gezien de reactie van Saskia kom ik op het volgende onderzoeksidee: op ons toetsenbord zijn de n, m en de k het meest gesleten. Ik dacht altijd dat aan de frequentie én het zweet op Grote Pols vingers lag. Welke letters zijn bij u het meest weggesleten?



10 opmerkingen:

Saskia zei

:o) wat heerlijk, die professor in jou die naar boven komt! Ik zou nooit een tekst zo bekeken hebben en ik vraag me ook af of het wel een meetbaar gegeven is ... als je arlette heet zal je vaker je letters gebruiken dan als je bv jos heet, gewoon al omwille van die grote hoeveelheid e-tjes die we in onze taal gebruiken
als ik op mijn toetsenbord kijk zie ik trouwens dat de a, e, r, t, o, p, l en n het meeste gebruikt worden (en ik heet saskia)
dus ik volg je met je bevindingen, volgens mij klopt et nie :o)

merula zei

en eh... ik neem aan dat je dit allemaal 's nachts doet als je niet kunt slapen toch? Nadat je hebt alfabet achterste voren op hebt genoemd! toch?
Hier eigenlijk geen afgesleten letters, wel toetsen met ondefineerbare vlekken nl. de uiopfghjklb zijn een beetje vies en dus veel gebruikt lijkt me zo....

Greet zei

En volgens de Portia-hypothese zit het je met je damesachtige voornaam (vrouw uit Lydi) ook al niet meee bij sollicitaties. En ook in hetzelfde artikel staat dat je afhankelijker, minder ambitieus en minder intelligent ingeschat wordt omdat je de achternaam van je echtgenoot gebruikt. Ik heb nooit de achternaam van mijn ex gebruikt. Zou ik daarom zo intelligent zijn? :)

Unknown zei

errtfpoilkjmngvb en de rechterkant van de spatiebalk vertonen hier vlekken.... ;)

Tineke Plooij zei

Bij mij zijn de volgende letters het meest gesleten:
a,s,d,z,e.

De c en de n ook wel een beetje.

Heeft al met al niet veel met mijn naam te maken.

Lies86 zei

Ook hier ASDE
Maarrrr ik denk dat dat komt doordat ik blind typ (zoals vele) dan blijft je linkerhand altijd op asdf liggen waarbij je meer druk zet op asd dan op de f.
Je rechterhand bedient intussen nog de enter en de muis (voor rechtshandigen dan he, maar die zijn er volgens mij ook het meest.
Dus dat is mijn theorie achter het slijten van de asd. Die zie ik hier ook redelijk in het lijstje voorkomen!

Lies86 zei

Ook hier ASDE
Maarrrr ik denk dat dat komt doordat ik blind typ (zoals vele) dan blijft je linkerhand altijd op asdf liggen waarbij je meer druk zet op asd dan op de f.
Je rechterhand bedient intussen nog de enter en de muis (voor rechtshandigen dan he, maar die zijn er volgens mij ook het meest.
Dus dat is mijn theorie achter het slijten van de asd. Die zie ik hier ook redelijk in het lijstje voorkomen!

Tineke Plooij zei

Ik typ ook blind, dus de verklaring van Lies86 is wel aannemelijk.

ChoCho zei

De E is weggesleten, de D bijna en de volgende die 'vaag' is, is de S ... maar wat dit nu betekent ? PS Ik typ ook blind, ben rechtshandig en er zit alleen een E in mijn naam .... succes met je verdere onderzoek ;-)

Gwennie zei

Hahaha, weer een onderzoek onderuit gehaald dus?? Bij mij zijn de D, J, L, N en E de meest versleten letters... (of ram ik daar misschien te hard op??)