Uitgelezen 2019

vrijdag 13 januari 2012

Diagnose: Stresskip

"Tja, ik verander acuut in een stresskip, zodra ik die bloeddrukmeter zie...' lachte ik m'n verlegenheid weg.
'Stresskip,' tikte m'n arts ijverig in mijn gloednieuwe ELPD. De afdeling Interne geneeskunde was net die dag overgegaan op het ELectronisch PatiëntenDossier en meteen misbruikte de goede man mijn eigen woorden. Nu sta ik in medisch Nederland voor eeuwig gebrandmerkt als een bloednerveus typetje.
M'n bloeddruk was weer eens veel te hoog en dat werd er niet beter op door deze invalarts. Hij wilde meteen ook nog een bloeddrukmeting-in-rust. Dat betekent dat je in een gehorig kamertje onder felle tl-verlichting op een harde behandeltafel moet liggen met een bloeddrukmeter die om de vijf minuten zuchtend en steunend zichzelf opblaast en je ganse bloedsomloop in je rechterarm tijdelijk stillegt.
Door de invoering van het ELPD duurde alles al zo lang: ik had me al een uur in de wachtkamer zitten opvreten voor ik binnen werd geroepen bij die arts. Dat hele uur was ik me al bewust van de reeds opgemeten enorme bloeddruk en dat gewicht van mij dat op de weegschaal van het ziekenhuis nog erger tegenvalt dan thuis. Daardoor was die bloeddruk alleen nog maar verder gestegen. Ook al wist ik dat het eigenlijk wel goed zat, want thuis heb ik ook zo'n meter en mensen: een bloeddruk om te zoenen had ik afgelopen weekend.
Maar dat wilde de arts niet geloven. En terecht, ik zou mij ook niet geloven. Zeker niet bij zo'n verschil in metingen.
De bloeddrukmeting-in-rust (maar niet heus) leverde niet veel beters op. Mijn hart, dat al onrustig was, pompte mijn warme bloed nog veel te krachtig door m'n vaten.


Dus moet deze stresskip er weer een bittere pil bij slikken. Een pil waar ik niet blij van word, maar wel erge hoofdpijn van krijg. Die maakt dat ik m'n hoofd amper durf te draaien en daas door het huis strompel. Dus moet ik ook nog paracetamol. Dat maakt een pilsaldo van minimaal achttien per dag. En daar kun je mooie patroontjes van leggen. Bijvoorbeeld van een stresskip.


Voor meer DWZI klik hier!

8 opmerkingen:

marion zei

misschien toch een goede reden om je af te melden voor het elpd, maar eerlijk is eerlijk je maakt prachtige kippetjes

Mrs. T. zei

Het kippetje is mooi. Maar verder: arme jij. :-(

Karien zei

Maar als je vertrouwen kunt hebben in je thuismeter, kun je die twee pillen plus hoofdpijn toch wel gewoon de deur uitdoen? Je bent trouwens wel een kanjer met je eeuwige humor!

merula zei

jeemig dat zijn wel een boel pillen, misschien was een paar pillen genoeg voor het maken van een kippeneitje wat fijner geweest.....

CdeV zei

hmmmm, zou het een ideetje zijn om te vragen om 1) 'hoe zit het eigenlijk met de richtlijn dat je pas na 3 hoge bloeddruk metingen aan de pillen hoeft en als dat niet werkt, 2) andere bloeddruk pillen die geen hoofdpijn geven? ja ik roep maar wat...?

kronova zei

humor werkt bloeddrukverlagend toch? scheelt al weer een pilletje.
maar niet fijn allemaal.

Anoniem zei

Arme stresskip jij! *knuf*

nicolette zei

Ik zie een gat in de markt: patroontherapie.
het neerleggen van pillen, knopen en/of andere kleine voorwerpen, ter bevordering van een gezonde bloeddruk.
Ook wel Purperpollentherapie genoemd, naar de ontdekster van deze heilzame vorm van gedachtenontspanning.