Uitgelezen 2019

maandag 23 januari 2012

"Joehoe, ik ben even een rondje lopen!"

Mensen, ik heb een droom. I have a dream.
En ik ben een gek mens, want ik denk dat die droom uit kan komen. Da's per definitie al heel vreemd, want de meeste dromen zijn bedrog (sorry, nu zit dat liedje misschien weer de hele dag in uw hoofd, dat was nu ook weer niet de bedoeling). Nee, het is nog veel vreemder, want het is een totaal onrealistische droom en toch blijf ik denken dat ie bewaarheid gaat worden. Ook al stapelt bewijs tegen op bewijs tegen zich op.
Wat droom ik dan? Dat ik het rondje bos dat ik regelmatig wandel ook rennend kan afleggen. Na training, zo realistisch ben ik wel. Vijf kilometertjes, hooguit. IEDEREEN die een uur kan wandelen, zou ook vijf kilometer kunnen rennen, zeggen ze. Je schijnt programmaatjes te kunnen downloaden, waarmee je dat netjes kunt opbouwen. (Wie heeft een tip?)

Weet je, het lijkt me geweldig als dat zou kunnen. Uw eigenste Purperpolletje die zomaar even vijf kilometers wegrent. Die een uurtje voor ze moet gaan koken de Polletjes topfit toeroept: 'Ik ga nog even m'n rondje doen, hoor. Ik ben zó terug.' En dat ik dan fluitend de deur achter me dichttrek en soepel in een drafje de hondenpoepjes ontwijk. Dat mijn haren zo'n beetje leuk achter m'n hoofd zwieren, dat mijn lichtvoetige tred de eekhoorntjes verleidt een eindje mee te huppelen, dat de kikkertjes bij de paddenpoel bewonderend kwaken, dat ik dan de uitgelaten honden ver achter me laat als ze grommend op me af komen rennen, dat ik de zon zie ondergaan (opkomen, dat is nog een heel andere uitdaging), de vliegjes in het avondlicht zie dansen. Dat ik dan ter afwisseling ook eens een eindje huppel, want huppelen is mijn lievelingsbeweging, en tussendoor bij het hek van Het Gelderse Landschap mijn beenspieren een beetje stretch. En dat ik dan na een halfuurtje of zo fris thuiskom waar de Polletjes me een glaasje water aanbieden voor ik onder de douche spring (niet dat ik gezweet heb, dat niet, natuurlijk).

Zoals ik al schreef: IEDEREEN die een uur kan wandelen, zou ook vijf kilometer kunnen rennen. Maar ik ben niet iedereen. Hier volgt een fractie van het bewijs tegen.

  1. Tien kilo geleden (en bedenk zelf maar of ik lichter of zwaarder ben geworden) zei een moeder van school al tegen me dat ik niet het postuur en de bouw had om te rennen.
  2. Van een uurtje wandelen krijg ik al rugpijn. En kniepijn. En enkelpijn. En pijn in mijn keel (echt hoor!). En een hoge hartslag.
  3. Ik struikel al over een dwarsliggend kiezeltje.
  4. Honden rennen harder dan tien kilometer per uur.
  5. Ik wil geen geld uitgeven aan goede sportschoenen.
  6. Mijn haar is niet lang genoeg om achter m'n hoofd te zwieren.
  7. Als ik ren, hobbelt en bobbelt er het een en ander aan lichaamssupplementen mee. Dat is leuk voor even, als ik alleen in de kamer zonder spiegels en reflecterende ramen en ruiten ben. Niet in het Openbare Bosch.
  8. Beenspieren stretchen? Welke beenspieren?
  9. Ik krijg altijd een heel rood hoofd bij inspanning, omdat mijn hoofd niet kan zweten (ik weet ook niet waarom). Iedereen die mij ziet gaat spontaan 112 bellen.
  10. Eekhoorntjes zijn bang voor mij. Dat ligt niet aan mijn snelheid.
  11. Er mogen geen olifanten in het bos.
Zo. Maar goed. Ik kan het natuurlijk gaan proberen.
Wat denkt u nu?




20 opmerkingen:

Pikestreet zei

HAHa, wat een herkenbare fantasie (en herkenbare realiteit). Iemand heeft ooit gezegd dat ik hardloop als een drachtige kameel.....
Maar dat als een hinde door het bos rennen...blijft een mooi idee!

...C o w R o a d... zei

Ha, dat was mijn zus daar boven! ;-) Anyway, ook ik kan voor geen meter rennen, zelfs niet toen ik voor een paar maandjes fit was. Dus ik ga mezelf niet schuldig laten voelen: rennen is gewoon niets voor mij! Een uur lopen is ook al heel wat en doe ik niet voor de lol. Maar wat extra beweging zou natuurlijk wel goed zijn. (zeggen ze) Sterkte er mee! :-)

Christina zei

http://www.coolrunning.com/engine/2/2_3/181.shtml

Je vroeg erom je krijgt het ;-)

arianne zei

Rennen met evy :-)
Ik kan denk ik best een uur wandelen,maar kon nog geen 2 min rennen.....de eerste lessen zijn 2 min rennen en dan 2 min wandelen. Oh en wat vond ik dat snel om want dan moest ik weer 2 min rennen :-(
Paar lessen dubbel gedaan maar kan echt inmiddels (na 4 mnd) 30 min "hardlopen".
Dus het kan echt, maar je moet het wel echt willen....kost mij echt nog moeite om het te gaan doen hoor!

Lees eigenlijk altijd stil mee,maar als je echt wil "rennen" wilde ik je toch dit even vertellen. Zelfs ik kan het dus nu :-)
Geniet trouwens erg van je verhalen en je pubers!
Heb er zelf 3 die ook zo bij de hand zijn...

Mrs. T. zei

Ik ben geen loper, dus ik kan je niet helpen. ;-)

Fien zei

eehh...
fietsen?

Inge zei

Ik heb 'start to run' gedaan. Op de atletiekbaan ging dat best redelijk, van rennen op de openbare weg kreeg ik last van mijn heupen. Dus ik ren niet meer. Ik kan dat programma wel aanraden trouwens.

Jacqueline zei

Je hebt me er op Facebook misschien wel eens over zien schrijven, ik heb ook 'Start to run' gevolgd met de Vlaamse Evy. Na 27 lessen kun je 30 minuten/5 km rennen. En het klopte, ik kon het. Ik vond het echt superleuk om te doen, je rent dan 3 keer in de week en ik vond het op de rustdagen ertussen gewoon jammer dat ik die dag niet ging rennen. Toen ik eenmaal dat doel van 30 minuten rennen had bereikt, kostte het me overigens wel moeite om gedisciplineerd te blijven rennen, want je hebt dan dus geen lessen meer en moet het dus op eigen kracht verder doen. Wat wel weer een voordeel was, was dat ik vanaf dat moment naar mijn zélf gekozen muziek kon luisteren, de muziek die die Evy gebruikt is over het algemeen vrij vreselijk. Al kon me dat over het algemeen gek genoeg niet eens zo veel schelen.

Je kunt het altijd gaan proberen, toch? Als je het lichamelijk echt niet trekt, stop je er gewoon weer mee. De eerste lessen beginnen heel relaxed en je wordt ook echt op het hart gedrukt om vooral niet harder te gaan dan dat, je móet het verplicht rustig aan doen in het begin. Ik vond de eerste les een makkie, maar ik ken ook mensen die die die eerste les gewoon een keer of drie, vier keer hebben gedaan voordat ze aan les 2 begonnen. Zolang je maar niet snéller gaat. Je moet gewoon goed naar je eigen lichaam luisteren.

Als je de mp3'tjes wilt hebben, je kunt ze hier downloaden: http://faithy.nl/files/hardlopen/index.php?dir=Evy+0+tot+5%2F

Kun je alvast even een stukje beluisteren om een idee te krijgen. Overigens kwam ik er op een gegeven moment achter dat de titels van de lessen niet allemaal klopten, dus les 3 bleek les 6 te zijn, ofzo. Als je er echt mee wilt gaan beginnen, kun je ook mij mailen, ik heb de mp3'tjes op mijn pc met de juiste titels. Het is nl. vrij irritant als je helemaal in je joggingpakje klaar staat om de voordeur uit te gaan voor les 6 en je niet de juiste les op je knar blijkt te hebben. Als je ze wilt, moet je me maar even mailen, dan weet je zekerder dat ik het lees dan als je het als reactie hier vraagt.

Trudy zei

Gewoon proberen hoor! Er was een dag, zo'n 5 kilo geleden dat ik 30 minuten achter elkaar hard liep. Begon met 1 minuut hardlopen afgewisseld met 2 min. wandelen. Kan dus best, ben ook niet zo'n sporttiep. Maar de klad kwam er in en tsja..... Misschien steek je me wel aan als je enthousiast bent, wie weet?? Succes!!

Tineke Plooij zei

Vijf kilometer lopen, dan kun je ook vijf kilometer rennen?

Ik kan prima vijf kilometer lopen; ik wil helemaal geen vijf kilometer kunnen rennen.

Ik heb al zolang ik me herinner een hekel aan rennen, zo ongeveer vanaf mijn zesde levensjaar.

Roelien zei

Ja, hier ook een Evy-fan. In het begin kon ik de twee minuten interval nog niet eens volhouden zonder dieppaars te worden, pijn in m'n keel te krijgen (ja, ik ook) en als een zombie zwalkend de bomen te ontwijken. Zo erg was het bij mij dat ik alleen maar ging als het donker was. Volhouden is het devies en het schema volgen, ook al heb je in de tussenliggende dagen ook zin om te gaan (ja ja). Na 3 maanden liep ik geen 5 maar 8 kilometer en nu loop ik met gemak (?, ja, eigenlijk wel) 10 of 12 kilometer.
Ik had altijd een hekel aan hardlopen, maar het is voor mij toch ideaal, want bos is dichtbij, het kost niks...SUCCES

Roelien zei

Sorry voor de kromme zinnen hierboven, maar ik heb haast, moet eigenlijk hele andere dingen doen dan blogs lezen. Daaag..

ChoCho zei

:-) aaaah, ik ben dan toch niet de enige - Groetjes van een fervente aanhanger van bewijs nr 11 ;-)

Anoniem zei

Ga sneller wandelen! doe alsof je heel nerveus bent en haast hebt...al dat noemen ze dat tegenwoordig heel hip en trendy 'powerwalking' ..omdat het trendy is loopt er niet meer mee voor gek,zeker niet als je je in tenue hijst en wa van die dumbels in je handen meesjouwt..het is niet zo belastend voor de ledenmaten en je kweekt er als prettig bijwerking buikspieren mee. ik herken me in maar 7 van de 11 bewijzen tegen..

Anoniem zei

Ik kon ineens niet meer fietsen, dat vond ik heel erg, in het ziekenhuis kreeg ik wel een rollator,2jaar geleden.
Want lopen gaat gelukkig heel goed, wat ben ik nu blij, dat ik dat wel kan!
Maomi

Gerd@ zei

Ach ja hardlopen joggen rennen of hoe je het ook wil noemen ik doe het niet alleen als een leeuw of iets van die strekking achter me aan zou zitten en anders gewoon in rustig tempo wandelen of fietsen .... groetsss

Gerd@

Gerd@ zei

PS ... al zou ik gaan joggen of zoiets maak ik enorme kuilen in het openbare weg dat wil ik de bel en herstel lijn ook niet aan doen ....

Fokelien zei

ja maar, ja maar...!!! Wat moet ik dan met het liedje: Olifantje in het bos? Dat zingt zo leuk! :-)
Mij krijgen ze ook niet aan het hardlopen. Niks aan, en idd hobbelt enzo er vanalles omhoog, wat dan ook weer omlaag gaat. Niks hoor. Ik loop met onze hond, en samen met de kilometers op kantoor vind ik het al beweging genoeg elke week!

Anoniem zei

Hardlopen is slecht!! Mijn broer liep altijd hard, hele fitte kerel. Heeft nu met 52 jaar een nieuwe heup!! ( door al dat hardlopen) zijn arts zei, wandelen of zwemmen is het beste.

Groetjes, Babette.

Anoniem zei

Mijn reactie klinkt misschien een beetje cru, voor al die fanatieke hardlopers die er plezier in hebben. Zo bedoelde ik het niet hoor!! Was alleen een kleine waarschuwing, en met goede schoenen en een goede ondergrond, en.. Als je er plezier in hebt gewoon doen!

Groetjes, Babette.