Uitgelezen 2019

woensdag 26 augustus 2009

We zijn weer bij

Kennen jullie dat ook? Dat je de (zomer)vakantie hard nodig hebt om achterstallige klusjes uit te voeren? Slaapkamers van de kinderen uitmesten is er één van. En de berging/garage opruimen. Iets aan je tuin/balkon/plantjes doen. Ramen lappen. Naar de kapper (is er overigens nog steeds niet van gekomen). Matrassen luchten en keren. Van die dingen, ja.

Wij hebben al zo'n tien jaar de gewoonte de vakantie te gebruiken om een hele jaargang van 'Onze Taal' te lezen. Er komen acht nummers per jaar uit en ik spel ze het liefst. Bijna elk artikel lees ik grondig en vind ik interessant. Maar we komen er allebei (Grote Pol en ik dan, De Polletjes lezen alleen de achterkant) niet aan toe om het blad te lezen als er weer een vers nummer in ons huisje belandt. En dus hadden we deze zomer zelfs een achterstand van twee jaar weg te werken. En zo kom je er in de zomervakantie achter

dat je 23 maanden geleden mee had kunnen doen aan een leuk lezersonderzoek,

dat je achttien maanden geleden bigramdrielingen mocht gaan meebedenken (bijv. rocococoncert),

dat je zeventien maanden geleden kon meedenken over een gat in onze taal, namelijk een woord voor ijsgeluiden,

dat je dertien maanden geleden een interessant artikel over het Chinees had kunnen lezen (we hadden het er toen nog over op de camping, hoe toetsenborden van Chinezen er eigenlijk uit zouden zien, nou, dat stond dus in dat nummer),

dat een BN'er die vroeger bij jou op school zat en met wie je zelfs wel eens hebt gesproken en gelachen en van dezelfde taart hebt gegeten prachtig beschrijft hoe mooi ze het woord 'amper' vindt,

en dat je acht maanden geleden met korting een prachtig boek kon bestellen dat nu natuurlijk niet meer leverbaar is.

We namen ons ook deze zomervakantie weer voor bij het verschijnen van een nieuw nummer het meteen te gaan lezen.
En de slaapkamers van De Polletjes gaan noooooooit meer zo vies en smerig en ongestructureerd en zooierig zijn als in deze vakantie bleek. Nooit meer.

Alleen nu nog even Kunstpols kamer uitmesten, schoonmaken en Middelbare SchoolKlaar maken. We lopen nu alweer achter.

Maar: ....

3 opmerkingen:

Zara zei

Hebben wij ook gedaan: kamer van de jongens uitgemest en Middelbare School klaar gemaakt.
Over die vet colle boxershorts van jongste: 'dievanmij' is naast broodje mager ook niet zo groot. Ik kan ze voor je halen? Of je gaat zelf? Katwijk/TimeKids/Princestraat...

Mrs. T. zei

Ik heb sowieso heel erg veel gepoetst deze vakantie, want verbouwingsstof, dan krijg je dat! ;-)

Anoniem zei

Hm ik heb deze vakantie juist het tegenovergestelde gedaan... eindelijk eens niet rondrennen, opruimen, bijwerken etc. Trouwens wel een hele stapel tijdschriften doorgeworsteld. Blijkbaar heeft niemand tijd voor die dingen.
En verder... mijn bloggers was ik ook een beetje uit het oog verloren... Maar nu ben ik weer een beetje bij. Gr. Zuster M.