Uitgelezen 2019

woensdag 24 oktober 2012

Poezenterreur, nee, sorry, Mensenterreur!

Ik schreef hier al eerder over de poezen rond ons huis. Een heel leger is het inmiddels. Compleet met hiërarchie en pittige karaktertjes. Met onderlinge vetes en vriendschappen, maar meestal met hunkerende blikken naar boven en naar onze buurdeur.

Onze buurman trekt ze aan, hij heeft er beslist een gave voor, hij spreekt hun taal en voert hele gesprekken met ze, of hij stuurt ze, in het geval van mispoezen, weg. We hebben in elk geval nooit meer gezien dat hij ze slagroom voert. Ik zou er dolgraag een keer een geluidsopname of een filmpje van maken en die hier publiceren, maar dat durf ik niet. Het is echt heel hilarisch!

Onze bovenbuurvrouw zorgt voor manna uit de hemel, maar dan in de vorm van plakjes worst, kattenbrokjes en brokjes kaas. Deze lieve mevrouw heeft een groot hart voor dieren. Regelmatig staat de dierenambulance voor de deur om een gewonde duif of een zieltogend roodborstje op te halen. Misschien denkt ze dat ze door het voeren van de kattenbende voorkomt dat deze dieren op vogeltjes jagen?

Onze andere buurvrouw zorgt ervoor dat er altijd nieuwe aanwas is, want daar is altijd wel een kat zwanger. Steeds weer te laat gedacht aan sterilisatie.

Ik gedoog de poezen. Ik geef ze geen aandacht en dat weten ze inmiddels. Ze kunnen er wel mee omgaan, maar sommige poezen blijven het proberen. Stiekem vind ik ze erg leuk... Maar ik vind het eigenlijk nog leuker om te zien en te analyseren hoe onze buurtjes hiermee omgaan.

Gisteren kregen we een brief in de bus. Een heel zielige. Het ging over deze poes.

Vriendelijk maar dringend verzoek:
Wilt u deze kat niet aanhalen, binnen halen of voer geven !!

Hij komt namelijk al lange tijd bijna niet meer thuis. Wij weten dat hij rond deze flat loopt. Onze dochter van wie hij is mist hem ! Ook weten wij nu niet of hij iets heeft.....
Wij hopen dat u mee wilt werken zodat wij weer onze kat terug krijgen !!


Stiekem ben ik wel blij met deze oproep. Ik hoop echt dat onze buurtjes er wat van leren. Mij lijkt het volkomen logisch dat je van de huisdieren van anderen afblijft. Sterker nog, deze poezen worden fysiek en emotioneel afhankelijk gemaakt van onze buurtjes. Dat doe je toch niet? Toch?


11 opmerkingen:

Greet zei

Nee!

Sharmayne zei

heeel vervelend zulke mensen! Wij hebben het ook gehad meerdere keren met onze kat

Greet zei

Ik heb nog even over je artikel nagedacht. En met name over de titel. Ik ben het daar niet mee eens. Niet de poezen zijn de 'terroristen' maar de mensen die maken dat poezen zich zo gedragen. Een kat kan niet denken, hij volgt zijn instinct. En als hem geleerd is op een bepaalde plek smakelijke hapjes te krijgen en hij geeft daaraan toe, kun je dat het dier niet kwalijk nemen. Ook kun je jonge katjes er niet de schuld van geven dat ze gedumpt worden in de natuur en daardoor plekken moeten zoeken waar ze gevoederd worden.
Het is meer menselijke terreur t.o.v. katten.

Christina zei

In principe bemoei ik me ook niet met katten van anderen. Buurtkatten krijgen wel eens een snoepje, en onze kat krijgt van buren wel eens een snoepje.

Maar als er dan 1 gezin is wat 6 à 7 weken op vakantie gaat zonder iets te regelen voor de katten. Waarvan de katten zoek raken, maar ze vragen er nooit naar. Waar maaar kittens blijven komen. Waarvan wij een kitten terug brachten, maar ze ontkenden dat het van hen was... hoe pak je dat dan aan? Het is inderdaad mensenterreur.

Een geliefde kat van een ander voeren is niet netjes, maar een kat verzorgen die het niet goed heeft is juist heel netjes. Het evenwicht is soms moeilijk.

Anoniem zei

Hoi,
Ik was laats bij vrienden die een 'halve' poes hebben. Hij is van iemand anders, maar stond altijd voor hun deur te miauwen. Zij hebben gewoon afspraken met de eigenaar gamaakt; ze geven hem geen eten maar wel wat water/melk en de kinderen spelen veel met hem, maar hij mag niet bij hun naar binnen. Zo kan het dus ook.
Doei,
Jojo

Inge zei

De buren 2 huizen verder zijn op vakantie: 3 (!) maanden lang. Hun 2 katten zijn thuis, worden dagelijks voorzien van kattenbrokjes en vers water. En verder mauwen ze bij ons en anderen voor de deur omdat ze zich wellicht eenzaam voelen en aandacht wensen. Echt mensenterreur!

Mrs. T. zei

Ik vind dat anderen geen last horen te hebben van het feit dat wij poezen hebben. De onze komen dus niet buiten. Is dat zielig? Dat weet ik niet. Ze zijn er inmiddels aan gewend denk ik en ogen gezond en happy.

Anoniem zei

Ik ben het eens met wat mrs T schrijft. Ik ken veel mensen met katten die de hele dag buiten laten. Vervolgens poept zo'n kat in andermans tuin en gilt in krolse periodes de buurt bij elkaar. Ik hou best van katten maar waarom moet de kat van de buren op mijn auto liggen. Van poep in de tuin heb ik geen last want ik heb alleen tegels met potten.
Groetjes Saar

clair1991 zei

Vreselijk is dat hè... mensen die zo nodig alle buurkatten eten moeten geven. En dan vaak nog geen goed eten voor die beesten.... Zo kweek je grote bestanden zervers...

Gelukkig komen onze katten meestal niet verder dan de eigen tuin.

Anders dan een kip die onlangs de poten had genomen en uiteindelijk bij de buren terecht was gekomen...

Enne, Mau en Luna komen binnen om op de kattenbak hun behoeftes te doen....

Lies86 zei

Netjes is het niet, helemaal niet omdat die katten zo echt niet gezond blijven. Leuk om te zien is t zeker wel!

Anoniem zei

en als ze ze zelf nou ook eens een lekker hapje geven? :D