Uitgelezen 2019

zondag 14 oktober 2012

Moeder-zoonverhouding

Studiepol is een beetje ziek en als ik zeg dat hij morgen maar niet naar zijn vrijwilligersbaantje in het oorlogsmuseum moet gaan, protesteert hij niet. Even later val ik van mijn stoel van verbazing als ik hem in een telefoongesprek met een van de medewerkers van dat museum hoor zeggen: 'Ja, mijn moeder heeft gelijk.' Studiepol geeft mij namelijk nooit gelijk. Nooit. Hij lacht als hij mij verbaasd ziet reageren en als het telefoongesprek beëindigd is, wil ik natuurlijk het naadje van de kous weten. 'O, maar jij vindt toch dat ik morgen niet weg mag? Ik geef je dus eigenlijk toch geen gelijk, maar het komt wel handig uit.'

Studiepol vindt het eten dat ik kook bijna nooit lekker. Er zitten namelijk vitamines in. Vandaag schept hij, bij hoge uitzondering, twee keer op. 'O, wat een compliment,' zeg ik. 'Nee, ik vind het niet lekker, maar ik heb gewoon honger,' zegt hij.

In de kerk gaat het over de vijf broden en de twee vissen. Studiepol vraagt zich hardop af of dat brood ook van samenstelling veranderde, want stel nou dat hij die jongen was geweest met dat brood. Je moet er toch niet aan denken dat al die mensen met ons brood (ook wel bekend onder de naam biovies) gespijzigd zouden worden....

'Het wordt tijd dat ik op kamers ga. Je raakt veel te afhankelijk van mij.' (Dit nadat hij mijn fietsremmen heeft bijgesteld.)

En tijdens het afwassen, als ik zeg dat ik het waardeer dat de Polletjes dat zo gezellig samen doen: 'O, Kunstpol, we moeten even ruzie maken, anders moeten we morgen wéér samen afwassen.'

9 opmerkingen:

Mama Maai zei

hhahaha, heerlijk hoor die jeugd!

Greet zei

Die in de vierde alinea is een hele goeie. Ik heb hardop moeten lachen.

Gerd@ zei

Oh wat toch een heerlijkheid die pubers in huis ... geniet er maar van het is over voor je het weet
en dan zit je met het lege nest syndroom .... gr. Gerd@

Tineke Plooij zei

Heerlijk, die humor bij jullie thuis!
Op kamers gaan; als het zover is, zal het zeker wennen zijn.
Ik ben zelf jong op kamers gegaan, en mijn man ook.
Dus ik was totaal niet verbaasd dat ook mijn dochters jong op kamers gingen.
Dat is/wordt een nieuwe fase; er kan een tijd komen dat je niet eens vaak contact hebt met elkaar.
(dat is per familie wel heel verschillend, merk ik om me heen)
In mijn geval is het contact soms heel weinig frequent; maar wel heel goed, dus maak ik me daar geen zorgen over.
Het geeft ook veel ruimte, als je niet meer de verantwoordelijkheid hebt voor het leven van je kinderen.
( ik weet niet of ik dat zo goed formuleer, een zekere onderlinge verantwoordelijkheid in familieverband blijft er, maar hopelijk is het enigszins duidelijk wat ik bedoel)

Trudy zei

Geweldige uitspraken van jouw zoon... geniet er nog maar eventjes lekker van!!

vaNNien zei

Hahaha! Wat een humor hebben die jongens van jou toch!

Inge zei

Geweldig!

clair1991 zei

genieten is het.. het lezen van jouw logje... prima starter van een drukke week

Anoniem zei

Heerlijk!!
Jojo