Uitgelezen 2019

zaterdag 5 november 2011

Waarmee kan een mens druk zijn?

Nou, om te beginnen met boeken, dienbladen en gaspitten. Ik waarschuw u, dit wordt een gaapverhaal. Maar als u doorzet, wordt uw geduld met mij beloond, dat beloof ik u. Het gaat zelfs over het huishouden, iets waar u mij anders nooit over hoort.

1. Ik moest deze week een boek uitlezen. Ik vind dat ik minimaal een boek per week mag lezen, dus da's niets bijzonders. Het lezen van een goed boek is een genot, een cadeautje, vind ik.
Lezen 'voor je lijst' kan per definitie niet leuk zijn, vindt Parapol. Kunstpol leest, ondanks zijn dyslexie, gelukkig graag, maar hij moet ook nog niet voor zijn lijst...
Lezen voor mijn lijst vond ik vroeger zelfs extra fijn, want dat maakte het duiken in een boek nog geoorloofder.
Maar tegenwoordig val ik in slaap met het boek in mijn hand en dat leest niet zo lekker door. Deze week las ik een bijzonder leuk boek en ik wil het u, beste lezer, ook aanraden. Ik viel er minder snel bij in slaap, dus dat zegt wel wat. Het gaat om dit boek.

Zonder dat ik nu een recensie wil schrijven, dat laat ik graag over aan anderen die dat beter kunnen, even kort mijn mening: dit gave verhaal is vlot geschreven, met humor, met diverse identificatiemogelijkheden. Geen moeilijke literatuur, waar ik overigens ook erg van kan genieten,  wat minder diepgang en enigszins onwaarschijnlijk, maar zeer prettig leesbaar en een boek waar je blij van wordt!
2. Vriendinnetje I. heeft er een hobby bij: uit eten gaan. Maar om uit eten te kunnen gaan, moet er wel een reden zijn. Dus bedenkt ze die ook, want vriendinnetje I. is niet voor één gat te vangen. Zo bedacht ze dat ik een etentje met haar krijg als ik een dienblad voor haar beschilder. Dus dat ben ik nu aan het doen. Iets met vlinders en bloemen, want veel meer kan ik niet. Meer verklap ik niet, want vriendinnetje I. kijkt om de haverklap op dit blog en ik wil haar verrassen met het eindresultaat. Of het een duur restaurant wordt, hangt af van haar tevredenheid over het dienblad. Het zal wel iets tussen de FEBO en een shoarmatent worden...

3. Grote Pol doet het huizePollensteinhouden. Grotendeels, dan. Ik kook meestal en doe vaak de boodschappen. Hij maakt schoon en stofzuigt en wast en strijkt en afwast en lapt en veegt en wat al niet. Ik heb geleerd het niet erg te vinden dat er her en der wat stof ligt. Dat werkt in ons beider voordeel.
Soms wordt het me te gortig en grijp ik in: Grote Pol ziet niet altijd dat we niet meer door de ramen kunnen kijken, of dat de voegen in de douche zwart uitslaan, dat de laag stof achter het bed rond de 8 cm hoog is. Daar wijs ik hem dan vriendelijk op. Ahum.
Grote Pol zit nergens mee.
Nergens? Nee, niet nergens. Sinds we een nieuw fornuis hebben, heeft hij opeens één pietluttigheid: de gaspitten moeten schoon. Binnen de kortste keren waren ze bruinig en vettig. Vond hij. Ik zag het amper. Schuren of andere agressieve middeltjes mochten niet, want dan krijg je krassen. Grote Pol deed het toch stiekem, en nu heeft ons fonkelnieuwe fornuis tóch krassen. Maar dat vindt hij minder erg dan de vetvlekken.
Vanmorgen stond in onze krant een heel artikel over onovertroffen schoonmaakhuismiddeltjes. En daarbij ook de oplossing voor Grote Pols probleem: soda. Dus nam ik voortvarend de gaspitten onder handen en mensen, het wonder gaat geschieden: ze wórden schoon. Dat ze het nog niet helemaal zijn heeft te maken met het experimenteren dat ik deed. Let op en doe er uw voordeel mee:

1. Ik zette een fluitketel water op, op gaspit 4.
2. Ik strooide soda rond de overige gaspitten.
3. Het water kookte en ik pakte de fluitketel van het fornuis en strooide ook soda rond pit 4.
4. Ik druppelde water op de soda.
5. Ik liet het water afkoelen en verwijderde de sodaoplossing.
6. Het vet rond gaspit 4 liet zich heel gemakkelijk verwijderen.
7. Het vet rond gaspit 1, 2 en 3 niet voldoende.
8. Ik liet de gaspitten drogen, om daarna het vuur aan te zetten, de soda rond de pit te strooien, er wat druppeltjes water op te gieten en het vet te verwijderen.
9. Daarna goed spoelen met water om de witte sodaresten te verwijderen.

Alleen duurde het drogen erg lang, dus zit ik nog in fase 8.

Ter illustratie een foto van gaspit 3 en gaspit 4.

4 opmerkingen:

Gerd@ zei

Tja soda een heel oud maar beproefd middel ik gebruik het altijd in de was ... maar die van de pitten ga ik ook zeker onthouden hoor ....
Fijn weekend ..... Gr. Gerd@

wilmi zei

zo hee, wat schoon zeg! Zal ik eens aanraden bij houthakker, want die doet altijd de pittenschoonmaak hier in huis ;)

Saskia zei

ja amaai ... depressie ... mijn gaspitten kunnen duidelijk ook soda gebruiken!!!!

merula zei

nou ik ben meteen ook weer dol enthousiast en kan niet wachten om morgen aan de slag te gaan met het soda gebeuren. Ik weet dat nu heel sarcastisch eruit komt, maar zo bedoel ik het niet eens. Het zal hooguit niet morgen worden maar ergens in de loop van de week misschien....