Vandaag stond ik voor groep 7. De geschiedenisles ging over Napoleon. Wisten jullie nog dat ie de veldtocht naar Rusland begon met 600.000 man? En dat ie terugkwam met 18.000 man?
Behoorlijk gruwelijk allemaal. Ik had een interessante uitzending over de slag bij Waterloo van Vroeger & Zo laten zien, prachtig materiaal.
Daarna konden de kinderen aan de slag met de tekst uit het boek en een werkblad. Nog even het een en ander klassikaal gesproken over de goede kanten van Napoleon (maten, gewichten, achternamen) en de guillotine. Het plaatje in het boek vond ik wat onduidelijk en gewend als ik ben aan kinderen die echt heel veel kunnen hebben (De Polletjes deinzen nergens voor terug) trad ik onbekommerd in details. Tekende een schetsje op het digibord, sprak over een opvangbak voor het bloed, zodat het marktplein niet zo vies zou worden en over de beul en de kracht van het vallende mes.
Komt na een tijdje het liefste, gevoeligste meisje van de klas naar me toe. Vraagt ze met bibberend stemmetje: 'Juf, wordt zo'n guillotine nog steeds gebruikt, ergens op de wereld?'
Slik.
5 opmerkingen:
Om te brullen zeg! Zou ik ook doen met alleen mannen in huis. Wat zei je overigens? 'Nee hoor, niet op maandagen?'
Ach gossie...;-)))
P.s: wat een mooie kopfoto, past goed bij de titel van je blog vind ik.
Och het arme kind! Ik moet zeggen dat ik ook snel over de details gelezen heb hoor, van die bloedopvangbak enzo...
Heeft het meisje wel geslapen vannacht?
tsja, meisjes zijn toch echt anders he...........
dat merkte ik geregeld als we een vrouwelijk pleegkind in huis hadden.Die kon heerlijk met mij mopperen op eduards autorijstijl, daar waar de jongens hem vroegen er nog een schepje bovenop te doen...........
Ach arm kind. Ik zie het oudste ook zo vragen.
Wel leuk om dat heel beeldende onderwijs te krijgen lijkt me (en dat zeker op een digibord).
Een reactie posten