Uitgelezen 2019

woensdag 20 juli 2011

Wie gaat met de billen bloot?

Willy, van Zoet & Zo!

Hier het bewijs! (Mijn lieftallige, maar überpüberale assistent kon het stopknopje niet vinden.)

Jouw naam lag onder de vraag: Denk je dat vissen pijn kunnen lijden? Interessante kwestie. Ik denk dat ze zeker wel pijn voelen en voel me nog schuldig dat ik ooit een kreeft heb besteld in een restaurant. Lekker wassie wel.
Ik doe het spelletje morgen op de post, misschien nog net op tijd voor jullie naar het noordoosten  (?!)vertrekken?

Een aantal van jullie bedacht nieuwe vragen voor het spel. Lastige kwesties soms, hoor. Tijdens het uploaden van die video formuleerde ik op alles een antwoordje.

Deze is van Yko:
Wat is de beste klus in huis die je twee pubers van 13 en 15 jaar kunt laten doen?
1. Geen enkele klus, pubers moet je gewoon laten slapen
2. Alle keukenkastjes een goede beurt geven.
3. Oké, de keukenkastjes, maar wat beurt het!


Ik ga voor 3. Maar uitbetaling in natura: een dagje naar een Grote Stad, een keertje een broodje shoarma gaan happen, 's avonds rond een uur of 10, toestemming om de volgende dag eindeloos in bed te blijven stinken (met roomservice).

En deze is van Zoet & Zo:

Wat zou jij doen als je in een overheerlijke lasagne sliertjes tegenkomt die verdacht veel op groente/vitamines lijken?
1. Snel een hap nemen, mjammie, gezonde voeding! Ik hou van de schijf van vijf.
2. Mijn bedenkingen hebben maar deze niet uiten. Groente is nu eenmaal niet mijn favoriet, zeker niet in de vorm van sliertjes. Maar ja, ik doe de kok een plezier en eet zwijgend.
3. Als een ware archeoloog graaf ik naar alle vitamines en weiger ik deze te eten; ik maak hier een echte theatervoorstelling van, waardoor ik boven op mijn slaapkamer beland.

De Polletjes gaan zeker weten voor 3. Helaas. Maar ze belanden niet meer in hun slaapkamer, want dan zouden ze daar bijna elke avond zitten. Nee, zeiden ze op het consternatiebureau, je moet van elk eetmoment een feestje maken. Duh.
En ik: hoe meer groente hoe beter! 1 dus.

Greet had er twaalf. Greet, ik zeg het nog een keer: begin toch een eigen blog, je hebt inspiratie genoeg!

Vraag 1: Je bent puber (dus ver terug in de tijd, Purperpol). Je ouders gaan een weekend weg. Hoe ziet het huis er op zondagavond uit?Het huis zag er best goed uit, hoor. De afwas netjes weggewerkt, de vloerbedekking gestofzuigd. Ik was een heel braaf meisje. De vraag blijft wel wat er in de tussentijd met de koekvoorraad is gebeurd...

Vraag 2: Je hebt een afschuwelijk lelijk cadeau gekregen van iemand die het heel goed bedoelt en regelmatig in jouw huis te gast is. Wat doe je met het cadeau?Ligt eraan. Ik denk dat ik het eerlijk zeg en meteen een alternatief bied. 'Mmm, ik zie dat je erg je best hebt gedaan op het uitzoeken van dit vaasje/schilderijtje/vetplantje/kerstengeltje, dat waardeer ik heel erg (flinke knuffel), maar het is niet helemaal mijn smaak. Vind je het goed als ik het doorgeef aan ..., de arme buurman/..., de buurtkleuter / mijn moeder die dol is op deze parafernalia? Of heb je het bonnetje nog? Dan zal ik het ruilen, ik heb toch nog een gieter/fotolijstje/bloembol/adventskrans nodig.

Vraag 3: Je staat op het punt om naar een afspraak te gaan. Die afspraak is een verplicht nummertje. Je hebt er niet veel zin in. Dan ineens staan er onverwachts goede vrienden voor de deur. Wat doe je? Ik ga naar die afspraak. Of ik probeer de afspraak te verzetten, ligt eraan hoe ver die vrienden wonen.

Vraag 4: Een zwerver vraagt je om een euro. Geef je het hem/haar?Nee. Misschien wel een kop koffie, maar ik denk het niet.

Vraag 5: Er is een ongeluk gebeurd op straat. Er ligt iemand op de grond en er is al hulp bij. Blijf je stilstaan en kijken?Nee. Tenzij ik het slachtoffer goed ken en/of nog van betekenis kan zijn.

Vraag 6: Je buurvrouw moet dringend naar het ziekenhuis. Met de bus of de fiets komt ze er niet op tijd. Ze vraagt of jij haar ernaartoe wil brengen. Doe je dat? Of zeg je dat ze maar een taxi moet bellen?Ik heb geen rijbewijs. Ik vraag Grote Pol wel even.

Vraag 7: Dezelfde aardige buurvrouw en jij bent de aardige buurman/vrouw. Ze moet weer dringend naar het ziekenhuis maar nu vraagt ze het juist op het moment dat je gasten voor jouw verjaardagsfeest kunnen arriveren. Breng je haar?
Grote Pol doet dat vast wel even. Hij heeft een groot hart.



Vraag 9: Je buurman moet dringend ergens heen maar jij kunt hem daar nu niet heen brengen. Leen je hem je auto uit? Ja hoor.

Vraag 10: In een vertrouwelijke bui vertelt je vriend/vriendin dat hij/zij iets oneerlijks heeft gedaan. Dit strookt niet met jouw moraal. Hoe reageer je daar op?Ik zal dat onomwonden vertellen. In elk geval zoiets als: 'Ik zou dat nooit doen, want....'

Vraag 11: Voor de deur van AH staat altijd een buitenlandse vrouw om de straatkrant te verkopen. Ze praat slecht Nederlands maar ziet er keurig verzorgd uit, beslist geen zwerver. Waarom koop je wel/geen straatkrant van haar?Ik koop nooit een straatkrant, dus nu ook niet. Ik wens wel altijd vriendelijk goedemorgen / goedemiddag. Ik voel  me niet geroepen zo'n krant te kopen, maar misschien moet ik er nog eens over nadenken.

Vraag 12: Voor je in de rij bij de kassa staan een paar drukke jongetjes. Je ergert je aan hun gedrag. Ze hebben snoepgoed gekocht. Bij het afrekenen komen ze vijf cent te kort? Ze kijken jou smekend aan. Geef jij hun die vijf cent?
Ja. Maar vast met een of andere pedagogische aanwijzing. 'Joh, je kunt je beter maar wat rustiger gedragen in een winkel, da's veel prettiger voor de andere klanten.'

CdeV had een heel moeilijke:
je komt aangewandeld bij een wissel bij het spoor. verderop zie je dat op 1 afsplitsing 4 mensen zijn vastgebonden, op de andere 1. Help! de trein komt eraan. Je hebt geen tijd om mensen los te knopen. De wissel staat zo dat de trein over de 4 heen gaat tjoeken. Dan zie je de hendel waarmee je het spoor kunt omzetten, zodat de trein in plaats van over 4, over 1 persoon heen tjoekt. Je kunt helemaal niets - je enige optie is besluiten of je de hendel wel of niet naar beneden haalt zodat je het spoor omzet. Wat doe je...?

en dan kan je dat vervolgens nog compliceren door te zeggen van 'en nou ligt jouw kind op het stuk spoor waar de trein overheen gaat tjoeken' etc etc.

Wat een onmogelijk dilemma! Ik weet het echt niet, hoor. Ik ga in elk geval heel hard bidden om een wonder.

Deze is van Karien:
Wat nu als je er pas thuis achter komt dat je iets niet hebt betaald? En wat betekent: 'wees niet al te rechtvaardig'?
Ik zou de volgende keer dat ik naar die winkel ga het alsnog betalen. 'Wees niet al te rechtvaardig' biedt ruimte, maar niet voor winkeldiefstal of geitenkaastoestanden. Soms is het rechtvaardiger om allerlei principes en ge- en verboden even los te laten. De omstandigheden en de wijsheid en liefde die je gegeven is zullen wegwijzers zijn.

De laatste van Pien, een inkopper:
Waar staat: wat Gij (jij) niet wil dat jou geschiedt, doe dat ook n ander niet"?!
In de Bijbel staat: wat gij wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander, Mattheus 7: 12. Net effe wat anders dan die tegeltjeswijsheid op het toilet van buurvrouw Jansen!
Vraag 8: Je loopt in een winkelstraat. Een slordiggeklede jongeman spreekt jou aan. Hij vraagt of hij even jouw mobieltje mag gebruiken omdat zijn moeder doodziek is. Hij heeft een of ander vaag verhaal waarom hij zelf geen mobieltje heeft. Mag de jongeman op jouw mobieltje bellen?Ik heb nooit een mobieltje bij me. En had ik het wel, dan mocht het nog steeds niet. Denk ik.

Genoeg van mijn blote billen gezien? Dacht het wel...

6 opmerkingen:

Anoniem zei

't Is wel een beetje frisjes hoor om met de billen bloot te gaan ;-).

He-le-maal super! Ben heel benieuwd naar het spel!

Dankjewel, Lydia! Leuk om je stem te horen ;-).

Greet zei

@Zoet en Zo: Van harte gefeliciteerd. Ik hoop dat je er veel plezier van hebt.

@Pien: Ook in Lukas 6:31 en in Leviticus 19:18 staat het.

@Purperpol: Ik begin een eigen blog als jij het mij leert.

CdeV zei

hoera! een blogger erbij :-) en leuk al deze extra blote billen vragen & de antwoorden! nou moet ik dus zelf zo'n spel gaan maken (hoewel ik erbij blijf - dit idee moet je onmiddellijk patent op aanvragen & dan verkopen aan de martell ofzo)

YKO zei

Jammer niet de winnaar van het leuke spel. Zoet en Zo gefeliciteerd.

Groetjes Ineke

Karien zei

Heerlijk om te lezen.
Koop toch maar eens een straatkrant. (wat gij aan de minste gedaan hebt...)
Ik heb er spijt van dat ik een keer gebeld heb over een blikje tomatenpuree te weinig of te veel bij Albert.nl. Het heeft zó lang geduurd al met al - telefoongesprek, wachten, etcetera etcetera dat ik ter plekke besloot de volgende keer niet meer zo eerlijk te zijn. Maar ik geef toe, daar gaat het meer om fouten van de winkel zelf, als ikzelf per ongeluk iets meeneem (uit de echte winkel dan) zou ik net als jij doen en het later alsnog vergoeden (heb ik ook al eens gedaan).

Mrs. T. zei

Sorry, ik kocht het dus bij bol.com. :-(
Want kleine webwinkels, daar heb ik (helaas) slechte ervaringen mee.
De vragen zijn erg leuk en interessant en je antwoorden ook.