Uitgelezen 2019

maandag 22 november 2010

YES, YES, YES, drie scheetjes in een fles!

Eindelijk gelukt bij beterspellen: een maximale persoonlijke score van vijf weken en een dag achter elkaar 100% goed! Nu deze verdere week nog foutloos spelen en mijn ultieme beterspellendoel is bereikt. Maar nee, hoor, ik ben helemáál niet fanatiek. En ik wil ook écht niet opscheppen. Welnee. WELNEEHEEE!!!Spellen vind ik gewoon leuk. Vooral als het zo goed gaat, hihi.

(En nee, hand op mijn hart, ik spiek niet. Nooit. Mag niet van de juf. En ook niet van de meester. Dus.)


Ik verheug me nu al op Het Groot Dictee der Nederlandse Taal, dat wordt uitgezonden op 15 december. Daarin maak ik altijd wel een paar fouten. Of zelfs meer dan een paar. Maar dat mag de pret niet drukken. 't Is altijd zo'n heerlijk sfeertje, met Philip enzo. Zou Bart Chabot dit jaar nog wel mee doen?

Bij beterrekenen presteer ik wat minder goed. Maar ik leer het wel! Bovendien helpt het heel erg dat ik twee jaar geleden voor groep 7 stond (want de meeste opgaven zijn wel geschikt voor groep 7 of lager) en dat ik de Polletjes af en toe help bij wiskunde.

7 opmerkingen:

Anoniem zei

ongelovelijk zeg! Dat is noch eens goed! Egt uit je hooft? Of zo nu en dan ff spieken??? :-)) Diep respekt!

MJ

Caro zei

Bij mij vind je die strakkke lijn juist bij beter rekenen. Bij beter spellen had ik Hausmacher fout, maar daar ben ik het niet mee eens. Dat is een merk en volgens hun eigen regels spel je dat met een hoofdletter. Een Duits merk, maar eigen voorbeeld Pepsi is een Amerikaans merk. Sjo, dat heb ik ook tegen iemand gespuid :-P

Greet zei

Wauw! Goed hoor! Gefeliciteerd. Bij mij is er zowel bij het spellen als bij het rekenen elke week altijd wel één foutje omdat ik niet goed lees. Maar vanmorgen kreeg ik wel weer een sticker erbij, al weet ik niet meer waarvoor.
@ Caro: hausmacher moet toch echt met een kleine h omdat het een soortnaam is. Van Dale zegt: grove leverworst.

Mrs. T. zei

Nah, wrijf het er maar in hoor. En ik was zo trots op één weekje 500%! ;-)
Ik ben zwaar onder de indruk trouwens, dat je dat maar weet.

Greet zei

Weet je dat Wiskundemeisjes een weggeefactie hebben met een heel leuk boek. Niet over rekenen, maar over wetenschap: http://www.wiskundemeisjes.nl/20101118/weggeefactie-vallende-kwartjes

Caro zei

@Greet: vind ik ook, maar Beterspellen zelf hanteert een andere regel, zoek Pepsi maar eens op. Als het geen merknaam zou zijn hebben ze gelijk, maar het is wel een merknaam al gebruiken andere merken het ook als soortnaam. En die stomme regel (die niet in het groene boekje of vanDale staat) passen ze dus willekeurig toe. Doe mij nog maar een pepsi. Gni.

Greet zei

@ Caro. Groene Boekje blz. 108, regel 16.O: Een merknaam schrijven we met een hoofdletter, tenzij het een soortnaam is geworden. Voorbeelden: aspirientje, airbus, luxaflex, googelen. In die categorie valt ook hausmacher. Naar mijn mening is Pepsi een merk cola, en geen soortnaam.