Uitgelezen 2019

maandag 11 juli 2011

Ik ga op vakantie en ik neem mee: ongeüpdatete vakantiespullen

De eerste aflevering van een korte vakantieserie. Lekker leuk begin van de zomervakantie. Luchtige, lichte blogkost...

Er is niets waar ik een grondiger hekel aan heb dan inpakken voor vakanties. Elke keer weer stel ik het zo lang mogelijk uit en als ik bezig ben, wil ik eigenlijk niets anders dan stoppen en gewoon thuis blijven. In de loop der jaren is het een stuk simpeler geworden, dat wel. De Polletjes doen het zelf (met wisselend succes) en we gaan niet meer kamperen vanwege de SLE. We gaan trouwens nooit ver en/of lang op vakantie. Zo moeilijk is het allemaal ook eigenlijk niet, wat zeur ik toch?
Ja, ik zeur. Maar ik vind het ook echtecht heulheul vervelend.

Enige verlichting bieden de Systemen van Grote Pol. Grote Pol is dankzij zijn geheugen-als-een-zeef een man van lijstjes. Hier op de computer, achter die toetsen die ik nu fanatiek berammel, staan er talloze:
  • adressen waar hij ooit woonde;
  • vakantieadressen waar hij ooit was;
  • cd's en lp's die hij ooit kocht / verkocht / herkocht;
  • vriendinnetjes die hij ooit had;
  • ziektes die hij ooit had;
  • uitstapjes die hij ooit maakte (bijv. in 2001 (uitkijktoren Lunteren, kasteel Doorwerth (Lydia lekke band)));
  • baantjes die hij (n)ooit had;
  • restaurants die hij ooit bezocht en hoe het eten daar was;
  • films die hij ooit zag en hoe hij ze vond;
  • films die hij ooit nog moet gaan zien;
  • puntsgewijze handleidingen voor de oppassers van de Polletjes (versies o.a. 2002, 2003, 2004, 2006).
(Ik overdrijf enigszins. Vier van de genoemde lijstjes bestaan niet echt.)

  
Ook voor elke vakantiesoort heeft hij wel een meeneemlijstje ontwikkeld. Die lijsten zijn netjes ingedeeld in categorieën (niet altijd even logisch) en werkelijk álles staat erop, soms met Praktische Belangrijke Toevoeging.
  • Basis (auto, batterijen (checken!))
  • Kleding (één lange broek (was in 2004 ruim voldoende)),
  • Persoonlijke verzorging (nagelschaartje),
  • Ontspanning (afgeknipte spijkerbroek, bandenplakset),
  • Huishoudelijk (vuilniszakkenophangsysteem),
  • Last minute (theethermoskan) en
  • Daar kopen - evt. (wc-papier - niet nodig op camping De Vlaschaard bij Middelburg).
(De oplettende lezer begrijpt misschien, net als ik, niet zo goed wat Grote Pol onder ontspanning verstaat. Ik zal het hem eens vragen.)
Maar ik ga die lijsten eens even een beetje indelen in andere categorieën. Even een andere blik, een frisse kijk op de zaak!

Vandaag deel I.

I. Enkele ongeüpdatete vakantiespulletjes op de lijsten van Grote Pol
(de spullen die zijn blijven hangen en om d'een of d'andere duistere reden nooit van het lijstje verdwenen zijn)
Het Campingbedje
Af en toe zou ik best willen dat we de Polletjes nog steeds
gewoon met een afgelebberd knuffeltje in een campingbedje
konden dumpen en dat ze dan zoet zouden gaan slapen.
Maar nee.
De tijd is ruimschoots aangebroken dat ze standaard later dan ik naar bed willen.

De Mand Met De Piraatjes
Dat was nog 's vakantiespeelgoed.
Elk jaar weer goed voor uren speelplezier in of bij de tent.


Liefst met verkleedkleren erbij.
 Ik vrees dat het daar al mis ging met onze pacifistische opvoeding.
Parapol was altijd nogal van de precieze. Die was niet zomaar een ordinaire piraat, maar
Barbarijse zeerover. Voor die uitdossing moest altijd een hoop extra's mee aan hoeden, glimstofjes, pistolen, zwaarden, sjerpen, stokken en scheepsuitrusting...

7 opmerkingen:

Nicole zei

Ja die pacifistische opvoeding ging daar duidelijk de mist in! Ze schieten me zo neer, vanaf het computerscherm...

Mrs. T. zei

Wat een heerlijke logjes schrijf jij toch altijd. Geweldig!

Redeker zei

geweldig weer!
ontspanning en bandenplak???

Running Rapunzel zei

Och. Ik kom veel te weinig bij je langs, dat zie ik alweer. Wat heb ik weer genoten van je logje!

marion zei

hihihihi ben benieuwd wat er nu mee gaat als ontspanning.......

Anoniem zei

:) laat dat campingbedje maar mooi op de lijst staan! Je zult het altijd zien, haal je het nét van de lijst af heb je het weer nodig!!!!

Juud zei

hahahaahandig die lijstjes. en die foto's zo leuk!