Kunstpol zucht en steunt. Hij maakt huiswerk.
Een blokje informatie: Kunstpol maakt vier zandlopers, u kent het wel, dat is zo'n puzzeltje, waarbij er steeds een nieuwe letter toegevoegd moet worden om een nieuw woord te vormen.Vervolgens moet hij, na het maken, de woorden en omschrijvingen uit zijn hoofd leren voor een extra ingelaste toets.Vraag: Welk nut heeft het mavopubers van 15, 16 zandlopers met omschrijvingen als: galajurk (gareel) en aanstonds (eerlang), trits (drietal) te laten maken?
Nog een blokje informatie: we fixen de puzzel samen. Voertuig: ar. Ja, arreslee, dat kent hij wel. Maar ar, daar had hij nog nooit van gehoord. Net als van retina (netvlies), riant (aantrekkelijk, bekoorlijk (?)) en martiaal (gewijd aan Mars). En nog een heel stel van dat soort woorden. Kunstpol slaakt na het oplossen een zucht van verlichting, want in de les lukte het allemaal niet. Ze mochten geen naslagwerken gebruiken en de docent hielp ook al niet. Dus schreeuwde Kunstpol, inderdaad, dat vond hij zelf ook een beetje dom, door de klas naar iemand met wel biologie in zijn pakket of hij een bioboek mocht lenen. Dat vond de docent niet goed. Uiteindelijk ging de docent toch even helpen: ze schreef de woorden in sneltreinvaart op het bord en veegde ze net zo snel weer uit. Te snel, voor mijn dyslectische zoon met toch een heel behoorlijk taalniveau en flinke woordenschat. De helft van zijn puzzel klopte niet.Vraag: en wat zegt mijn mooie zoon dan?
Antwoord: 'Dat is toch aragaaaaiiii, uhhhh, archaïstisch, o nee: archaïsch taalgebruik, mam?'
Weer een blokje informatie: ik smelt van zo'n opmerking.Vraag: welk nut heeft het mavopubers van 15, 16 archaïsch woordgebruik aan te leren?
Laatste blokje informatie: Ik smelt weer, want mijn zoon is wijs. Hij zegt: 'In de Bijbel staat toch zo'n spreuk over een koning? Dat je maar gewoon moet doen wat hij zegt? (Hij bedoelt: Als het brullen van een leeuw, zo zijn de dreigementen van een koning, wie ze in de wind slaat, brengt zijn leven in gevaar.) Daar denk ik maar aan als ik bij haar in de les zit. En dan gaat het wel goed.'
4 opmerkingen:
Heerlijk toch! Hij vindt zijn weg wel. En ik smelt met je mee.
Leuk!
Ik zie het voor me, wat fijn voor kunstpol, dat je hem zo kunt helpen!
maomi
Deze jongen heeft mijn hart gestolen, ook la is hij niet de mijne......
Geweldig! Het doet me denken aan het commentaar van een kind dat na aandrang van moeder getest moest worden of hij wel naar groep drie kon met zijn vierenhalf jaar.
Hij was na de test erg optimistisch "Eerst keek de juf een beetje boos en zette ze allemaal v-tjes, maar later was ze veel blijer en kwamen er ook allemaal o-tjes....
Nou, je begrijpt. Hij kon NIET naar groep drie, want hij kon niet
synthetiseren. De teleurstelling was groot."Weet je mam, het is gewoon balottage" bracht hij uit. "Wat?", zei zijn moeder, "wat is dat dan?" "Weet jw niet wat dat is" vroeg hij en hij schreef op het tafelzeil in de gemorste thee: balotaazje "dat betekent dat als je bij een club wil, dan moeten ze kijken of het wel mag en als ze je niet willen hebben dan vinden ze altijd wel iets waardoor het niet kan" En dit kind kon niet synthetiseren, b.oo.m kon hij niet tot het woord boom samenvoegen.......
Die zoon van jullie komt er wel....
Een reactie posten