Uitgelezen 2019

vrijdag 24 februari 2012

DWZI Therapeutisch breien

Ziet u die sokken? Met van dat garen dat vanzelf van kleur verspringt, zodat ze nu heel ongelijk lijken?
Die heb IK dus gebreid!!!!!
Goed, hè?

Helemaal manisch werd ik van dat sokkengebrei. Daarna depressief. Ik droomde er zelfs van... Ik wilde het zo graag kunnen, maar ik kon het niet. (Terwijl ik zo veel wel kan: haken, borduren, naaien, andere dingen breien, macrameeën, appliceren, mazen, stoppen, punniken, weven, vlechten en knippen en plakken.) Probeerde en probeerde, maar mijn gebrekkige ruimtelijk inzicht zat me in de weg. En die vijf pennen die ik volgens een breitante op het weeweewee moest gebruiken ook. Dan weer stak er een bijna in m'n oog, dan weer in m'n buik. Of er kletterde er een uit het breiwerk, zo op de grond, zodat ik al die steken weer moest ophalen. Gék werd ik ervan. Helemaal gék! Intens blij kon ik zijn als het me enigszins lukte die dingen de goede kant uit te laten wijzen.
De aanwijzingen van die breitante op het weeweewee waren leuk geprobeerd, maar lang niet voldoende. Allerlei youtubefilmpjes met authentieke breisters bestudeerde ik, maar ik durfde gewoon niet aan de hiel te beginnen.
Ik had gewoon een sokkenbreiende oma nodig om me de kneepjes van het vak even bij te brengen. Iemand die me wat kon helpen en stimuleren en van goede raad voorzien... En die gewoon vertelde dat vijf pennen onzin is. Met vier kan het ook. En dat schéélt!!!
Dus gingen Grote Pol en ik zondag op visite bij zo'n oma. Die schat woont toevallig hier dichtbij. Zij loodste me door mijn achilleshiel en toen ik eenmaal een hiel zag ontstaan en de sok opeens een échte sok werd, wist ik dat ik het kon. Euforisch was ik.

Dus. Mocht u onzeker en faalangstig zijn, of een laag zelfbeeld hebben: Ga naar zo'n oma en leer sokken breien!

Wellicht organiseer ik zelf binnenkort wel een sokkenbreicursus. Inschrijven mag alvast.

Meer DWZI: klik!!!

12 opmerkingen:

Saskia zei

gezocht: oma om me die kneepjes te leren want zelfs met 4 naalden is het bij mij een riskante operatie om te breien (ik draag een bril maar dan nog slaag ik er bijna in om me een oog uit te steken)

Tineke Plooij zei

Geweldig dat het je nu wel gelukt is!

Ik heb op de lagere school sokken leren breien op vier pennen. Snapte er toen niets van, van die grote hiel en kleine hiel. En ik heb wel ruimtelijk inzicht.

Later, ik weet niet meer wanneer, heb ik het nog eens geprobeerd, met een goed breipatroon, met goede uitleg. Toen snapte ik het wel.

Als ik het nog eens zou willen doen, dan heb ik wel weer een goed breipatroon nodig. Voel die behoefte overigens niet.

Wiek zei

en een rondbreinaald...?

Karien zei

En hij heeft ze nog aan ook!

Leuk hoor, sokken breien, ik heb alleen maar ooit een piepklein sokje gebreid, als decoratie. Met een lange rondbreinaald, dat dan weer wel. En dat is volgens mij toch echt veel eenvoudiger dan met vier of vijf naalden zonder knop... Als je het sokkenbreien nog niet moe bent, en wat Engels kunt verstaan, zijn de filmpjes van Cat Bordhi vast heel interessant voor je. Ze heeft zelfs nieuwe methodes ontwikkeld om sokken te breien, geniaal. Ik zou bijna zelf aan het sokken breien gaan...

merula zei

hoera voor de brei-oma en voor purpol die sokken gebreid heeft! hoera

Anna zei

Ik kan het me zo voorstellen! Wat een geduld heb jij! Je kunt trots zijn.

Mrs. T. zei

Gij heldin!

MN zei

Ik hou het bij af en toe een recht lapje, toch fijn om te doen.

jellinacreations zei

Wat knap dat je toch heb doorgezet!
Wat een voldoening moet dat geven,
en ik vind ze erg goed gelukt ook.
Fijn weekend!

Christina zei

Tja, mijn oma leeft niet meer. Maar het enige handwerk wat ik van haar geleerd heb is sokken breien. Met 4 naalden. Ik had haar graag uitgeleend, ze zou nu 112 zijn geweest. Toch wel fijn dat zij me dat geleerd heeft toen ik oud en zij jong genoeg was. Ennuh, het kan ook echt op een rondbreinaald, maar ik geef de voorkeur aan 4 naalden. Lekker 1 onder je arm. En van diezelfde oma heb ik geleerd dat je zo strak moet breien dat je naalden er niet spontaan uit gaan. Volgende les?

Anoniem zei

Mooie sokken hoor, zitten ze lekker warm, en hoe hoog komen ze byv. tot de knie?
Echt een pprestatie van je!
niks voor mij, daar heb ik geen geduld voor, ik wil er wel een bloementje op borduren!
Maomi

Gwennie zei

Jeetje.... ik ben verbijsterd! Jij kunt sokken breien.... ongelooflijk.... Goed zeg!!