Uitgelezen 2019

donderdag 14 januari 2010

Computermannetje

Omdat ons leptoppie steeds vaker slakkerig gedrag vertoonde, gingen we ons oriënteren op een nieuw en fris computertje dat gewoon meteen zou doen wat we zouden vragen. Daarvoor lieten we een mannetje komen.
Zo'n typisch computermannetje. Nu zijn er wel meer typen typische computermannetjes. Maar dit was wel type 1 (met stip).
Kenmerken:
- dikke buik,
- bij tijd en wijlen onverstaanbaar,
- sterke goedkope aftershavelucht,
- laat koffie koud worden, maar drinkt hem uiteindelijk toch op,
- onbegrijpelijk taalgebruik, ook al zeggen ze dat ze ook Jip- en Janneketaal kennen,
- begint ook over televisieschotels en -antennes en/of aanverwante artikelen, daar 'zitten ze ook in',
- blijft altijd te lang kletsen (onbegrijpelijk kletsen dus, voor ons dan).

Uiteindelijk kochten we via hem een nieuw leptoppie. Computermannetje is hier nu drie keer geweest en inmiddels begrijp ik hem een beetje. Versta ik hem een beetje. En da's best heel handig. Maar ik word nog steeds doodmoe van hem. En van ons nieuwe leptoppie, want die die is nog niet zo veilig en vertrouwd als ons ouwe trouwe leptoppie. Want wil je bijvoorbeeld een e met een streepje erop maken, dan wil die dat niet. En ik wil dat wel altijd heel graag. Heeeeeeel graag.
Dat is dus nog maar een (1, dus) voorbeeld.

En zo blijft er altijd wat te zeuren en te mekkeren.

8 opmerkingen:

Anoniem zei

En, wat voor laptop is het geworden? Ik moet nl. ook een nieuwe... en ik heb geen leptopmannetje.

Mirjam zei

O bleh! Ik ben altijd blij dat Job dat zelf helemaal uitpluist en dat we geen ander 'mannetje' nodig hebben....

(hoe deed jij normaal altijd een streepje? met de ' toets of met alt?)

Saralien zei

Altijd naar, nieuwe apparaten... moet je weer helemaal aan wennen. Vind ik dan, manlief is helemaal blij met nieuwe tv's en lenzen voor het fototoestel, terwijl ik de knopjes dan niet kan vinden en het ding niet doet wat ik wil.

Maar... die e met streepje (é) , dat heeft iets met je taalinstelling van je toetsenbord te maken. Probeer het eens om te zetten van nl naar en (of andersom, ik weet het even niet meer)

Jacqueline zei

Oké, let op, heb je Vista?

- Klik dan linksonderin beeld op het Windows-tekentje
- Klik op Configuratiescherm
- Klik op Landinstellingen
- Klik op het derde tabblad: Toetsenborden en talen
- Klik op Toetsenborden wijzigen
- Onder 'Standaardinvoertaal' kies je voor: 'Nederlands (Nederland) - Verenigde Staten (internationaal)

- Daaronder, onder 'Geïnstalleerde services' moet exact dit komen te staan:

EN Engels (Verenigde Staten)
Toetsenbord
• Verenigde Staten
• Verenigde Staten (internationaal)
NL Nederlands (Nederland)
Toetsenbord
• Nederlands
• Verenigde Staten (internationaal)

(met behulp van de knoppen 'Toevoegen' en 'Verwijderen' rechts kun je ervoor zorgen dat bovenstaande er precies komt te staan)

Waarschijnlijk moet je daarna nog even je laptop opnieuw opstarten en vervolgens kun je weer naar hartelust éééöööàààetc schrijven m.b.v. ' " en `.

Jacqueline zei

O ja, als je bij stap 3 geen 'Landinstellingen' kunt vinden, klik dan eerst links in het Configuratiescherm op 'Klassieke weergave'.

Purperpolletje zei

@Jacqueline: je bent geweldig. We hebben windows 7 en daar werkt het dus ook bij! écht waar! zóóó hééé, gááf zèg!

Jacqueline zei

Haha, móói zo!

Gwennie zei

Welke is het geworden?? Ik heb een mac en daar heb ik gelukkig nooit een mannetje bij nodig! De meest vrouw vriendelijke computer/laptop die er maar is! Echt!