Uitgelezen 2019

donderdag 14 juni 2012

Koffie

Heeft u dat ook? Dat u zich opeens weer iets herinnert wat helemaal weg leek te zijn? Dat u op het moment dat u het zich herinnert, denkt: wow, dat ik dat toch nog weet? Het schijnt voor te komen bij patiënten met Alzheimer dat verloren gewaande herinneringen aan jeugdjaren weer boven komen. Toch nog iets moois aan die rotziekte.
Eergisteren gebeurde het me bij het journaal. Een item ging over Douwe Egberts dat weer in Nederlandse handen is. Ze lieten een stukje reclame uit de jaren 70 zien, met de legendarische slotzin: Douwe Egberts, lékkere koffie!
Die zin, mensen, daar heb ik, toen ik een jaar of acht, negen was, mijn hele omgeving gék mee weten te krijgen. Samen met Grote Broer. Bij alles was het: 'Douwe Egberts, víeze koffie!' of: 'Douwe Egberts, góre koffie!'  Op precies dat zalvende toontje als de meneer of de mevrouw in het spotje. En een lol dat we erom hadden!!! Humor van de bovenste plank...




8 opmerkingen:

Stins zei

Lachen!
Man en ik riepen bij datzelfde journaal ook in koor:
" lekkere koffie"!

Blauwe Druijffjes zei

Bij dat liedje komt het gevoel al weer helemaal terug!

merula zei

nou ik typte net een berichtje en toen kreeg ik een raar scherm... Dus misschien krijg je er nu twee ofzo (zeg maar nee, dan krijg je....) Maar ik schreef dus dat ik hem ook kende en leuk om weer eens te horen. Ik kan hem ook helemaal meezingen. Mijn broer en ik deden vroeger zsm reclame raden.

Tineke Plooij zei

Nu je het schrijft komt het boven, maar het was nog niet spontaan boven gekomen.
We hadden wel van die reclames die we steeds zeiden.
Nu komt boven: vakmanschap is meesterschap.
Jij weet dan vast wel waar die van was.

Anoniem zei

Koffie!O, ik zou niet zonder kunnen. ga zo even je filmpje kijken. Misschien krijg ik ook oude herinneringen terug.

Trudy zei

Oh ja, zo was ie! Leuk zeg!!

wilmi zei

haha leuk! Vroeger was reclame nog leuk. Wij gingen gewoon zitten voor zo'n reclameblok, echt waar.
K heb em weer meegezongen.
Maar zit nu te denken, ik ken geen krantenjongen die koffie drinkt, jij?

Roos zei

Oh ja, briljant om dit filmpje weer eens te zien! Had het met een collega laatst ineens over Umer (n.a.v. gesprek over toetjes), toen dacht ik ook ineens 'oh ja, dat bestond ook ooit...' Inderdaad alsof je ineens een stukje van vroeger terugkrijgt.