Uitgelezen 2019

woensdag 11 juli 2012

Angstvakantie

Uw Purperpolletje is een angsthaas, een schijtebroek en een bangerik. Het lijkt wel heel wat, hoor, als u mij ziet en spreekt, maar schijn bedriegt. Vakantie is voor mij een spannende tijd, want dan word je geacht over je grenzen te kijken en vooral letterlijk grenzen te overschrijden. Mét Grote Pol durf ik meer dan zónder. Dat komt doordat Grote Pol stiekem een angstiger haas, een schijtiger broek en een bangere rik is. Daar kan ik niet tegen en dan doe ik net alsof dat allemaal niet voor mij geldt. En het gekke is dat ik dan ook écht meer durf en kan.

Maar nu ga ik dus over een week of wat een paar daagjes met Parapol weg. Over de grens, dat ook nog. Hij heeft me beloofd wat aan die stress van mij te gaan doen. Een spoedcursus relaxen en ontzorgen. Geen idee hoe hij het gaat aanpakken, maar voorlopig ligt alle druk van dat uitje nog op mijn schouders.
Zo moest ik een hotel boeken. Prima, kan ik best. Maar zonder creditcard zijn er maar weinig mogelijkheden én moet je van tevoren betalen. Dat wist ik natuurlijk niet, Veluws vrouwtje dat ik ben. Diep ademhalen en gewoon maar doen. U wilt niet weten welke en hoeveel doemscenario's door m'n hoofd schoten. Want naast dat angstcomplex, heb ik ook aangeboren vrekkentrekken.

Toen ook nog de treinreis. Met/zonder annulering, met/zonder zitplaatsreservering, met/zonder veel overstappen, met/zonder reistijden in het holst van de nacht / late avond / vroege ochtend. Mensenkinderen, wat een keuzestress. En dan werkte het systeem ook niet zonder horten en stoten. Maar ook deze horde heb ik genomen en vanmorgen heb ik de kaartjes betaald en geprint. Zul je net zien dat op zo'n moment de printer dienst weigert. Zucht.

Nu dient alweer het volgende probleem zich aan: geen idee waar en hoe we moeten overstappen. Ik dacht een keurig overzicht te krijgen op de treinkaartjes, maar nee. Ik zie al voor me hoe idyllisch wegrijdende treinen door het Duitse landschap glijden, terwijl we er eigenlijk ook in hadden moeten zitten. En ik dan radeloos met m'n beduimelde Wat&Hoe als wapen in mijn hand met de perronwachters krommuniceren.

Ohw, lieve mensen. Laat mij maar thuisblijven. Of beter nog: laat Grote Pol de volgende keer maar meegaan, die roept genoeg moed in mij op om alle beren, leeuwen, perronwachters, boze conducteurs, spoorwegpolizei en nijdige medepassagiers te kunnen bestrijden.

14 opmerkingen:

Lovely Tough Cookie zei

Maar je zult zien, zelfs als een doemscenario waarheid zou worden kom je er doorheen en ben je later trots op hoe je dat hebt gedaan.
Maar ik begrijp het hoor: de mens lijdt het meest onder het lijden dat hij vreest. Cliché maar waar he. Ik wens je eens ontspannen vakantie! :)

Anoniem zei

Spannend maar vast leuk!

hier kan je dat overstappen makkelijk opzoeken

http://www.bahn.de/p/view/index.shtml

maar dat wist je misschien al :)

Augusta zei

Vorig jaar met de trein gereisd naar het zillertal in oostenrijk. Ging perfect! ideale,relaxte manier van reizen. Voordeel was wel dat de koffers in de auto meegingen, dus alleen wat proviand,puzzelboekje en mp3 mee.Super! Wij kregen van te voren een uitgebreidde reisbeschrijving thuis gestuurd. Met steeds vermeld: tijden en perronnummers, wagonnummers en zitplaatsnummers. Wow, ik wou dat ik dit jaar weer mocht. Maar goed, we verbouwen nu ons huis,en dat is ook leuk. Veel plezier hoor! oja, de grote stations lijken net vliegvelden,zo groot en druk, kun je leuk shoppen, als je tijd over hebt!

Trudy zei

Hihi, ik zou dit zelf geschreven kunnen hebben. ´k Zou eerst met Mirte een stedentripje in het buitenland doen, maar helaas. ´k Durfde niet... Volgende week gaan we 3 daagjes naar Scheveningen. Dat is een mooi alternatief. Wél met de trein. Mirte is gelukkig erg bedreven in deze manier van reizen ; ))

Anoniem zei

Haha gek mens. Hotel boeken kan vaak ook zonder creditcard. Gewoon per mail en dan schrijven dat je geen cc hebt maar zéker komt opdagen. Lukt bij ons altijd. Raar hoor dat je geen gegevens bij je reis kreeg.....Maar thuisblijven? Nee hè, dat mocht Parapol ook niet, hij moest netjes iedere dag naar school.Ellen

clair1991 zei

wat zul je lekker genieten...of niet... dat is juist het leuke van vakantie: alles kan, of kan niet... veel plezier..

Fotootje vandaag zei

Beste Purperpol,

We kennen elkaar niet maar toch lees ik elke keer je vrolijk makende blogjes op je site. Deze deed mij extra glimlachen, en doet mij denken aan het jaar 2000. In dat jaar haalde ik mijn middelbareschool diploma en ging ik eerst met mijn moeder en daarna met mijn vader op reis. Met mijn moeder ging ik naar Parijs, via zo'n heuse touringcar organisatie, die je overal heen brengt. Voor velen klonk dit suf, wij vonden het reuze spannend! En twee weken later trok ik met mijn vader, met de trein, naar Oostenrijk. Mijn vader had al in geen eeuwen met de trein gerezen en ik zie ons nog op een piep klein stationnetje midden in Duitsland staan, verdwaasd om ons heen kijkend, omdat we per ongeluk te vroeg waren uitgestapt. Gelukkig heeft toen een beambte van het plaatselijke stationnetje ons onder zijn hoede genomen en konden wij twee uur later, met een andere trein, toch door naar Wenen. Maar al de reisstress was het waard, die zomer koester ik nog steeds als een hele mooie herinnering!

Mrs. T. zei

Ach wijffie, wat een pré-stress allemaal. En ik maar denken dat jij heel erg stoer en dapper was. ;-)
No worries, het komt vast allemaal goed.

wilmi zei

komt me akelig bekend voor.
Maar niet thuisblijven hoor, wij willen dolgraag jouw reisverslag lezen ;)

Tineke Plooij zei

Zoals boven al gemeld: de website van de Deutsche Bahn is heel goed, ook om kaartjes te boeken, overigens.
Als je nog eens een internationale reis boekt: de Treinreiswinkel kan alles voor je uitzoeken. Ze zitten in
Amsterdam en in Leiden, maar je kunt hen ook mailen of bellen.

Wat die creditcard betreft, dat wist ik niet, dat het zonder zo lastig is. Ik ben blij dat ik er wel één heb!

Ik wens je veel plezier, en ook heel veel ontspanning toe!

CdeV zei

samen met Parapol kom je daar helemaal goed uit. heerlijk, trein: boekje, kopje koffie, uit het raam staren & wegdromen....... en heerlijk op avontuur met je zoon! Motto hier: 'travel often; getting lost will help you find yourself'. Maakt niks uit als je per ongeluk een overstapje mis doet - zie je ook weer eens wat anders en wat kan je nou helemaal gebeuren? veel plezier!

Tineke Plooij zei

Naar aanleiding van de laatste opmerking: ja, geniet vooral van het reizen met de trein, ontspan, maak je niet druk of je de volgende overstap wel zult halen. Haal je hem niet, dan is er ook wel weer een oplossing!
Reizen in de trein is zo heerlijk!

Anoniem zei

Hoi, ik herinner me nog, dat ik met twaalf voor het eerst alleen met trein mocht. Mijn vader had alle stations waar il langs kom, en op welke tijd voor me opgeschreven.
De reis lukte prima!!
Ook nu wil ik nog graag zo'n briefje op zak. Je hebt vast een bevestigingsmail gekregen, met link; zo kom ook jij aan je briefje!!
Ik wens je een super reis en ben benieuwd naar de verhalen erna.
Wij gaan nu (met de auto) twee weekjes naar Zweden, dus: tot erna!!
Doei,
Jojo

Tineke Plooij zei

De eerste keer zelf met de trein: toen was ik nog 11, net na mijn toelatingsexamen voor de middelbare school: nog geen CITO-toets.
Ik mocht met mijn zusje van drie ( die was toch gratis)zelfstandig met de trein van Groningen naar Leeuwarden, een voor mij heel bekend traject.
Ik liep met mijn zusje naar het station, kocht een kaartje en ging naar het perron. Ik lette heel goed op of er werd omgeroepen of we ook naar het andere perron moesten, over de brug ( dat gebeurde een heel enkele keer). Nee, de trein kwam op het normale perron, en ik stapte in met mijn zusje.
In Leeuwarden werd ik van de trein gehaald door mijn grootvader.
Later die dag zette hij ons ook weer op de trein terug.
Alles ging prima. Het was wel de tijd dat de conducteur tussen elke twee stations de hele trein doorliep om kaartjes te knippen; en hij wist dan precies wie er nieuw waren ingestapt.
Het gaf me een veilig gevoel dat ik de conducteur om hulp zou kunnen vragen als dat nodig was.