Uitgelezen 2019

zaterdag 11 januari 2020

Losse gedachteflard - Trui

Ik dacht in de winkel dat ik te verlegen óf traag van begrip óf wereldvreemd ben. Ik denk het laatste. Dat kwam zo:
In de opruiming zag ik een mooie trui. Die wilde ik wel passen, voor de gelegenheid. Ik hou niet van passen, maar ook niet van twintig kilometer fietsen, alleen maar om een niet passende trui terug te brengen. In het pashokje zag ik al meteen dat het niets was. Ik trok de boel weer uit en aan en deed het gordijn open. Metéén schoot de verkoopster op me af: 'Is het gelukt, mevrouw?' Ik vond het een rare vraag - alsof ik mezelf niet zou kunnen aan- en uitkleden -, - in mijn hoofd was ik nog in dat pashokje - en zei weifelend: 'Uhh, ja...?' Ze pakte de trui en hanger uit mijn handen en ik mompelde nog dat de trui binnenstebuiten zat. 'O, dat is niet erg, hoor,' zei ze en ze vervolgt direct: 'Wilt u even verder kijken, dan leg ik hem bij de kassa.' Ik zei overrompeld en nog weifelender: 'Uhhh...Nee,' en liep zo de winkel uit, terwijl zij de trui bij de kassa legt.
Wie is hier nou gek? Waarom vraagt ze niet of de trui naar wens was? Waarom zeg ik niet gewoon dat ik die trui helemaal niet wil kopen en loop dan pas weg?
Ik weet nu waarom ik niet van passen hou. Niet goed voor mijn zelfbeeld.

7 opmerkingen:

willemien zei

Ben zo benieuwd wat het voor trui was.....

Spaarmoeder! zei

Vermakelijk!
Inderdaad soms zitten mensen zo in hun vaste verkoopverhaaltjes. Grappig.

Purperpolletje zei

Het was een hemelsblauwe. Mooie kleur, raar model. Of ik heb een raar figuur. Ik denk het laatste😁

Anoniem zei

mooi verhaaltje voor ons maar ik snap dat voor jezelf niet zo fijn was, ik heb een tip: gewoon vaker iets passen en dan daarna het goede antwoord geven, gaat je zelfbeeld vast weer omhoog, groeten mia

nicole orriens zei

Het is een wat opdringerige verkooptechniek inderdaad. Er van uitgaan dat iemand iets wil kopen. Misschien zijn er mensen bij wie dat werkt? Ik zou het ook niet prettig vinden!

Willem zei

Prestatiedrang of -dwang, dat laat ik even in het midden. Maar het heeft er alle schijn van dat de verkoopster met dat virus besmet is. Bij mijn weten werkt antibiotica niet bij virussen. Misschien wel bij de vijfde rus.

mrs H. te B. zei

Ha, ha - ik begrijp NU pas waarom ik van de vraag "of het gelukt is" altijd zo kriebelig word! Ik kleed me inderdaad al héél lang zelf aan en uit! En dan: volgens mij heeft de trui een raar model - zeg ik zonder hem gezien te hebben, en ik kan me ZO voorstellen dat je overrompeld wordt door zo'n verkoop"techniek" - ook als het gelukt is om de trui aan te trekken, betekent dat toch niet dat je hem ook wilt kopen?