Uitgelezen 2019

maandag 17 oktober 2016

Ik lijk wel een echte huisvrouw

Als ons gootsteenkastje de spiegel is van onze huishouding, dan is het daarmee droevig gesteld. Het leeuwendeel van ons schoonmaakarsenaal staat, ligt of valt daar over elkaar. We rotzooien inderdaad maar wat aan. Ondanks het verjaardagscadeau dat ik Grote Pol gaf: Het grote poetsboek, van Diet Groothuis (aanrader!).

Een poosje geleden schreef ik op Facebook dat ik bijna een echte huisvrouw leek, toen het daar ook al over die pan ging. Maar ik bén helemaal geen echte huisvrouw. Grote Pol is hier de baas van de huishouding, hij voert het meeste werk uit. Zo af en toe vind ik dat iets beter moet, maar dan zegt hij dat ik het zelf moet doen en dan ben ik zo snel mogelijk weer héél tevreden met hoe het hier gaat. En heus, het is hier geen Jan Steen, schoon genoeg.

Maar nu is het vakantie en kriebelt er toch wel wat. Franca schreef hier over haar werkmateriaal en de kastruimte die ze daarvoor innam. Haar berichtje motiveerde me zowaar om ook weer eens de handen uit de mouwen te steken. Bescheiden, want het is vakantie en die heb ik echt nodig om bij te tanken. Maar elke dag een klusje moet te doen zijn. Een klusje dat anders nooit gedaan wordt, omdat Grote Pol dat soort karweitjes gewoon niet ziet. Testosteronblindevlekken zijn het.

Vandaag begin ik met het schoonmaken van alle lichtknopjes en stopcontacten en de dichtduwplekken op (kast)deuren en lades.

Wordt vervolgd.

7 opmerkingen:

erika zei

Oh leuk, jij ook al geïnspireerd door Franca!! Ik heb afgelopen dagen het hele huis een lekkere dweilbeurt gegeven, ramen gelapt, e.d. En nou is het voorlopig weer mooi geweest, ik moet nodig weer aan het quilten.

MeMaree zei

Heel herkenbaar. Haha, vooral die zin over het gootsteenkastje ;-) Ik ben ook gezegend met een man die veel doet, al zwaai ik de scepter.

willemien zei


Oh nee zeg, ik begin nu ook al te denken aan al deze dingen die ik nooit doe. Wil je ons niet op zulke ideeën brengen. Vooral die knoppen, handvaten. Oh, het krioelt hier van de bacteriën. En wat dacht je van het toetsenbord?

willemien zei



Ik hen net Jen gekeken en het lijkt me nog niet zo'n slecht schema.

Franca zei

Wat leuk!
Grappig om te merken dat het aanstekelijk werkt!
groetjes, Franca.

Anoniem zei

Ik doe hier 98% van het huishouden. Zelfs de containers aan de weg zetten doe ik zelf.
Mijn man mag inmiddels geen doeken meer pakken zonder het te vragen. Nadat hij zijn smeerhanden had afgedroogd aan mijn jemakodoek. En nadat hij mijn baktheedoek ( eronder rijst deeg en de cake wordt na het bakken ingewikkeld) had gebruikt om met terpentine verf van zijn handen te boenen. Oh en de gastendoekjes in de wc hebben het perfecte formaat om de motor helemaal schoon te boenen. En je kunt er zo fijn de velgen van de auto mee schoonwrijven en heel geschikt voor het verdelen en uitpoetsen van de autowas..

In de bijkeuken liggen oude doeken, moltons, lakens, handdoeken.. En iedere keer dat mijn man een doek pakt voegt hij er aan toe.

Ik heb op onze logeerkamer de inbouwkast genomen. Mijn voorraad staat er, net als een emmer, dweilstok, maar ook allerlei doeken liggen daar, net als sponzen. De perfecte plek voor cadeautjes en lekkers. Die kast gaat op slot en de sleutel ligt in de mand met tampons. In mijn gootsteen kastje staat een emmer, 2 setjes met vaatdoek, handdoek, theedoek, gastendoek, er liggen 4 schoonmaakdoekjes, een pakje glorix doekjes, 1 fles azijn, 1 fles afwasmiddel, 1 fles groene zeep, vaatwasserblokjes, een bakje met kwast en spons.
Eigenlijk heb ik beneden alleen die dingen die ik dagelijks of om de dag gebruik. De rest heeft boven een plekje.

AT Gold zei

Leuk artikel weer!