Uitgelezen 2019

woensdag 25 september 2013

Internationale week van het boek - dag 3 - lijstje boeken die ik nooit weg wil doen

Veel materiële zaken zijn vervangbaar. In mijn ongeordende boekenkast staan boeken zat die ik na een fikse brand hier in huis of zo zou kunnen vervangen. Maar ik ben blijkbaar op een punt in mijn leven aanbeland waarop ik niet zo gehecht ben aan materie.
Stel dat er inderdaad brand uitbreekt in huize Pollenstein, dan zou ik minimaal de volgende tien boeken opnieuw op de kop willen tikken. In willekeurige volgorde:

1. De bijbel
2. Wim is weg (Gouden boekje)
3. Dorrestijns Natuurgids  - Hans Dorrestijn
4. Kees de jongen - Theo Thijssen
5. Creativiteit, géén kunst - Lia Nijman en Jenny de Bode
6. Joop ter Heul - Cissy van Marxveldt
7. Abeltje - Annie M.G. Schmidt
8. Een huis met zeven kamers - Joke van Leeuwen
9. De avonturen van Bill Clifford - Godfried Bomans
10. Het betoverde land achter de kleerkast - C.S. Lewis

Hmmm. Veel kinderboeken dus.

En daarnaast zou ik stante pede naar de bibliotheek fietsen om een nieuw pasje aan te vragen.

En nu nog de zin van de dag:

Iemand had dat blijkbaar eerst door de kamer gesmeten en daarna uitgetrapt op de vloer.

It's international book week. The rules: grab the closest book to you, turn to page 52, copy the fifth sentence as your status. Don't mention the title. Copy the rules as part of your status.

8 opmerkingen:

Karien zei

Ai, het dichtstbijzijnde boek heeft geen bladnummers. En ik betwijfel of het wel 52 bladzijden heeft...En ook geen vijf zinnen per bladzijde.

Tineke Plooij zei

Hier 10 boeken; op een andere dag valt de lijst misschien weer net iets anders uit:

1 De Bijbel
2 Gilead, van Marilynne Robinson (in het Engels)
3 Lord of the Rings (heb ik in één band)
4 Narnia Chronicles (heb ik in één band)
5 Verzet en overgave van Bonhoeffer
De brief voor de koning, van Tonke Dragt.
6 Geheimen van het Wilde Woud, van Tonke Dragt
7 Blijf toch bij ons Ingertje, van Aili Kontinen
8 Ida Gerhardt, Verzamelde gedichten (is van mijn moeder geweest)
9 Bomans, Groot sprookjesboek
10 The chosen, van Potok


Tineke Plooij zei

O, ik zie dat ik door de nummering later toe te voegen 11 boeken heb opgesomd; in dat geval mag The chosen er weer af; al zou ik die heel erg missen, maar dat geldt voor wel meer boeken.

van alles wat in huis en tuin. zei

Hoi Lydia, wat een ontzettend leuk berichtje. Kom je nog eens een kopje thee drinken?

Purperpolletje zei

Ha Trijnie,
Dat lijkt me gezellig, bij jou een kopje thee drinken! Weet je? Dan kan ik meteen Paint op je bureaublad zetten en die fotomapjes verwijderen die je nu bij elk nieuw bericht ziet staan. Of misschien kun je dat ook zelluf wel?

Ada zei

Eindelijk, nog iemand die Joop ter Heul leuk vindt! Ik weet niet hoe vaak ik het wel niet gelezen heb. Kan er uit citeren, maar niemand die dat herkent hier....

Greet zei

1. De Bijbel
2. Nooit meer slapen, W.F. Hermans.
3. ANS Algemene Nederlandse Spraakkunst.
4. Sandor Kis: De gouden lotus.
5. Oxford English Dictionary
6. Hedendaags Nederlands Woordenboek
7. Luisterboek met verhalen van Agatha Christie.

Ik kan er wel veel meer noemen, maar dan kan ik geen keus maken.

Mijn zin: Met de apparatuur die ik heb gekregen ben ik echt de koning te rijk.

Anoniem zei

Je hebt de kilometer gehaald!!!!!!!! Super!!!

Tineke