Uitgelezen 2019

zondag 3 mei 2020

Letterlijk

Een van mijn leerlingen werkt deze vakantie vlijtig door. Zo af en toe stuurt ze een foto van gemaakt werk, waarop ik dan enthousiast of opbouwend reageer. Die reacties moeten heel duidelijk en eenduidig zijn, omdat ze veel dingen letterlijk neemt en niet alles begrijpt.
Afgelopen week stuurde ze een foto van schrijfwerk (we werken ook aan handschriftverbetering).
Mijn reactie: Wow! Alleen de t blijft lastig voor je. Nu nog a-l-t-i-j-d zo schrijven....
Toen stuurde ze deze foto:
😍

7 opmerkingen:

Clarien zei

Och wat lief en aandoenlijk. Ik heb ook een vriendin, nou ja, ze is pas 19 maar een soort vriendin dus, en ze appt me af en toe. Ze heeft wat moeite met taal en haar teksten zijn echt ontroerend. Ik verheug me altijd op haar teksten.

Ik verheug me ook altijd op jou postjes. Alleen één puntje van kritiek. Waarom schrijf je niet es wat vaker? Mensen hunkeren naar leuke blogpostjes in deze bittere coronatijden! ;-)

Bertiebo zei

Oh ja, dat ken ik en verder ben ik het eens met de kritiek van Clarien

mrs H. te B. zei

Humor! Daar hou ik van ;-)

mrs H. te B. zei

... Overigens: Waarschijnlijk bedoelt ze het niet eens als humor, maar krijgen we hier een inblikje in een wat autistische geest? (ook altijd verrassend...)

Purperpolletje zei

Je slaat de spijker op de kop! (Figuurlijk dan, hè)

Griemmank zei

Aan verbeteren van handschrift werken? Hoor je het keiharde applaus vanuit Friesland, mevrouw Purperpol? Ik ben namelijk al blij als iets een beetje leesbaar is. Soms sta ik me gek te turen op wat ik op een boodschappenbriefje heb geschreven en dan neem ik maar de gok :-)
Niemand heeft toch meer een mooi handschrift, behalve mensen van boven de 75. Op de lagere school (zestiger jaren) moesten we in de ene klas schuinschrift en de volgende klas blokschrift en daarna weer schuinschrift. Een grote ellende is het geworden bij mij. Als ik mijn best doe (tong uit mond) gaat het nog, maar snelle aantekeningen zien er niet uit.
En verder heeft Clarien een punt, hoor. :-)

Willem zei

Verbetering van handschrift????? En dat is onderdeel van jouw werk?Bij het horen ervan krijg ik spontaan pukkeltjes, hooikoorts en allerlei allergische reacties, waaronder een aantal die nog uitgevonden moeten worden. Op de lagere school haalde ik altijd keurige cijfers, maar ieder schoolrapport werd altijd ontsierd door een vijf op schrijven. Minstens 3 x in de week moest ik nablijven om extra te oefenen op 'schrijven', maar dat vermaledijde rechtopstaand koordschrift kon ik niet en kan het nog steeds niet, ook al ben ik 76. Toch heb ik later een zeer leesbaar en duidelijk handschrift gekregen, zonder oefening of wat voor bijlessen ook maar. Gewoon omdat ik zelf kiezen kon hoe ik wilde schrijven.
Mijn ultieme wraak op de schoolmeesters en -juffen beleefde ik toen ik al achter in de twintig was; ik moest een formuliertje voor de bank invullen en de dame die het in ontvangst nam bezorgde me een zeer vreugdevol moment met de opmerking "Dat hoef ik niet over te typen, het is zo netjes ingevuld". Het was dat er een balie zat tussen haar en mij, maar anders had ik de dame in kwestie een (decente) knuffel gegeven en een rondedansje gemaakt.