Uitgelezen 2019

zaterdag 23 mei 2020

Over botanisch stoepkrijten en een fietstochtje door de hooilanden


We waren al vaker door de Binnenveldse Hooilanden bij Wageningen gefietst, maar na de uitzending van Vroege vogels van gisteravond was ik vanmorgen extra gemotiveerd voor dit fietstochtje van 35 kilometer.
Het is daar zó mooi. Hier een fotootje van twee weken geleden, toen ik daar ook al was.

Ik heb vandaag m'n best gedaan me niet te ergeren aan mijn gebrek aan botanische en vogelkennis (die meneer bij Vroege vogels had een jaloersmakende kennis) en gewoon maar te genieten van wat ik zag. En dat lukte gelukkig prima.

Dertig jaar geleden, op de pabo, kregen we serieus een vogel- en een wildebloemententamen. Zo'n vijftig soorten moest je dan van zo'n oude schoolplaat herkennen. Er stonden nummertjes bij en ik was zo dom om vooral die getallen handig met de namen te combineren en niet écht te leren op specifieke kenmerken. Daar had ik binnen een jaar al spijt van, en nog. 

Maar gelukkig hebben we daar tegenwoordig apps voor. Ik heb er net één gedownload, nadat ik door Firma Fluitekruid geïnspireerd werd om botanisch te gaan stoepkrijten. Kruidje gefotografeerd dat bij ons beneden bij de berging staat en waarvan ik me al jaren afvroeg wat het is en tadaa!

Voortaan neem ik dus ook stoepkrijt mee als ik ga fietsen. En dan zet ik bij minimaal één gevonden wild bloempje een naam. Gekartelde welriekende vrouwenweegbree of zo. 

5 opmerkingen:

Firma Fluitekruid zei

Ha, je hebt hem gevonden! Top!

mrs H. te B. zei

Geweldig, wat een idee! Ik wil er graag meer van weten, maar vergeet het altijd...Dus blijf maar kennis inpompen- misschien wordt het dan nog wel wat met mij!

Willem zei

Of het dom was om de namen te koppelen aan de bijbehorende nummers, daarover kun je van mening verschillen, maar ik begrijp het best. Begin jaren '60 werd ik geëxamineerd in 'natuursteen'. Aan de hand van een monsterdoos waarin een dertig tal stukken natuursteen zaten die verschillende bewerkingen hadden ondergaan, maar ook met een nummer erin gegraveerd. Omdat natuursteen mij maar matig interesseerde heb ik ook de namen en de nummers gecombineerd. Het werkte perfect. En om het nog erger te maken; het was een tip van de leraar. Natuursteen was ook duidelijk niet zijn favoriete onderwerp.
Dat dertig jaar later jouw kennis over plantjes em kruidjes geen echt grote vorderingen gemaakt heeft wil ook zeggen dat het (tot nut toe) niet echt hoog op je lijst van intersses gestaan heeft.Je kunt tenslotte niet alles bijhouden en / of weten

nicole orriens zei

Ik kan helaas ook totaal geen vogels en bloemen herkennen, terwijl me dat juist zo leuk lijkt...

Willem zei

Vanaf de foto had ik het plantje niet herkend, maar eenmaal opgezocht zag ik dat het dat irritante en niet uit te roeien (on)kruidje was dat op een of andere manier terechtgekomen is bij mijn agaves. Niet uit te roeien! Ik beschouw het maar als boete voor het feit dat ik een aantal jaren geleden een Agave uit Portugal meegenomen heb en waarschijnlijk niet goed gelet heb op contrabande in de vorm van ongewenst kruid.