Uitgelezen 2019

maandag 30 december 2019

Streeflezen en Tien Fijne Leestips

Vanaf dat ik het kon, lees ik graag. Begin dit jaar had ik maar eens bedacht dat ik in 2019 vooral véél wilde lezen. Het kwam er de laatste tijd te weinig van, vond ik. En ontspannen moet ik toch. Dat kun je dan maar beter met een boekje in een fijne stoel doen.
Toen ik eind januari 22,5 boeken uit had gelezen, had ik al snel bepaald dat het lezen van 270 boeken in 2019 haalbaar was. Oftewel drie boeken per vier dagen. Non-fictie, studie-, strip-, kinder- en vooral fictieboeken voor volwassenen.
Dat streefdoel heb ik net niet gehaald, want ik ben nu, op 30 december, aanbeland op 259 gelezen boeken. Dat is belachelijk veel, vind ik. Nadeel van zo'n streberig doel is dat je ongewild, én bewust, ook boeken gaat uitlezen omdat je al halverwege bent, ook al vind je het 'n saai, onbenullig of ingewikkeld rotboek. Want anders heb je al die bladzijdes maar voor niks gelezen. En dat er minder tijd is voor bloggen bijvoorbeeld. Droge ogen en nekpijn nam ik voor lief.
Het grote voordeel is dat ik veel moois, interessants en leuks tegenkwam. Dat ik er erg van genoot. Dat ik een voorbeeld was voor mijn leerlingen die je soms met geen mogelijkheid kunt overtuigen dat letters in een boek beter voor ze zijn, vele malen boeiender ook dan dat oneindige en wezenloze gamen.

Een Top Tien kan ik niet geven. Wel tien tips. En voor wie geduld heeft: kijk in mijn lijst!

Weet ik veel van Mirjam Oldenhave.
Mama Tandoori van Ernest van der Kwast.
Dagboek van een provincievrouw van E.M. Delafield.
De twee boeken van Josephine Rombouts over werken op Cliffrock Castle. 
Zondagskind van Judith Visser.
Ginny Moon heeft gelijk van Benjamin Ludwig.
Ik ben Eleanor Oliphant van Gail Honeyman.
De kleine bedrieger van Fouad Laroui.
De pinguïnlessen van Tom Michell.
Neurie als je de woorden niet kent van Bianca Marais.

En mijn plannen voor volgend jaar? Lezen! Maar minder kwantiteit, meer kwaliteit. En andere dingen doen. Dingen die echt Belangrijk En Goed zijn.
Maar nu eerst dat 260e boek uitlezen!

10 opmerkingen:

Spaarmoeder! zei

Leuke uitdaging ben je aangegaan. En wauw, wat een berg boeken!

franca zei

Ten eerste fijn om weer van je te horen!
Een prachtige uitdaging, die ons ook weer veel tips geeft.
En je hebt er wel heel veel gelezen zeg!
Dank voor de tips en een goed uiteinde en een geweldig 2020!
groetjes, Franca.

Mevrouw W. zei

Knap om zoveel boeken te lezen! Ik lees misschien zoveel boeken tijdens mijn hele leven als dat jij in een heel jaar leest.

De allerbeste wensen voor 2020!

Zeeuwse Mama zei

Wat heerlijk dat je zoveel gelezen hebt! Ik had me ook voorgenomen om veel meer te lezen dit jaar. En dat is wel gelukt; ik heb er ongeveer 60 gelezen. Maar zo'n stapel als jij zou me niet lukken hoor ;-)

Ik hou van zo'n lijstje met favoriete boeken van iemand, op facebook heb ik iemand die elke zomervakantie een oproepje doet, en dan reageren er allerlei mensen met hun boekentips, ik geniet daar ook van mee, dat snap je ;-)
Ik check de titels, en als het me wat lijkt reserveer ik ze bij de bieb. Daardoor lees ik soms boeken, die ik zelf niet snel zou kiezen.

Ik lees het meest/liefst soort van historische romans, zo las ik er van Connilyn Cossette, Simone van der Vlugt, Cindy Woodsmall, Beverly Lewis, Laura Franz, Sarah Ladd en Karen Witemeyer.
Verder lees ik af en toe een boek over (manieren van)opvoeden, en over autisme.

Maar hier wat boeken die ik na tips heb gereserveerd en gelezen:
-De verloren kinderen van Diney Costeloe. Heel indrukwekkend.
-Reisgenoten, 4 vrouwen op zoek naar God
-Niemandsland van Guurtje Leguijt. Beklemmend. Maar toch in 1 ruk uitgelezen.
-Maar buiten is het feest van Arthur Japin. Ik heb het uitgelezen, af en toe met een half oog... het heeft indruk gemaakt.
-Mintijteer, was een titel die veel genoemd werd in de lijst op facebook. Ik heb het met moeite grotendeels uitgelezen. Niet mijn schrijfstijl. Ik vond het 'zwaar' lezen.
-God is goed en ik niet, Eva, en De uitnodiging van Paul Young. Dat soort boeken lees ik ook heel graag. Ik wil de film van de Uitnodiging nog eens zien.
- Het kind in het ghetto van Mirjam Pressler. Indrukwekkend.
-De deugdzame huisvrouw, van Rachel Held Evans, ze is in dezelfde week overleden als Kinga Ban. Ik heb het grotendeels gelezen. Toch wat moeite met de ietwas American schrijfstijl af en toe ;-)
-Het spel van de wind en De schaduw van de engel, van Carlos Ruiz Zafon. Ik zou dat soort boeken niet gauw zelf kiezen, en het duurde even voor ik erin zat. Maar dan kon ik het moeilijk weg leggen. Met een zucht uitgelezen, want het blijft spannend tot het laatst.

Ik heb Zondagskind al gereserveerd bij de bieb. ;-)

Deel gerust af en toe nog es een lijstje hoor ;-)

mrs H. te B. zei

Leuk! Oldenhave staat ook nog op mijn lijst - maar onze bieb heeft nooit wat.... Het bijhouden van mijn lijstjes gelezen boeken haperde wat door een haperende computer - ik zou NU alles weer overal vandaan op kunnen diepen (maar er valt nog zoveel meer op te diepen....)

nicole orriens zei

Ik wil ook graag meer lezen, maar heb er vaak de rust niet voor...

erika zei

Hemeltje! Wat een leeswonder ben jij. Dat haal ik niet, hoor. Ik heb de serie van De 7 zussen gelezen en wacht nu met smart op het laatste deel (zou in januari uitkomen, maar komt pas in februari.....) Verder: De haas met de ogen van barnsteen van Edmund de Waal, Sneeuw van Orhan Pamuk, Larung van Ayu Utami, De vrouw van de theeplanter van Dinah Jeffreys, Die laatste zomer van Tatiana de Rosney, Molly en het Kattencafe van Melissa Daley, Het huis van de vroedvrouw van Patricia Harman, Onder de Italiaanse zon van Santa Montefiori. Blindganger van Michael Ondaatje.

erika zei

En natuurlijk de beste (lees)wensen voor 2020. 💖

Mrs. T. zei

Jemig, wat een berg boeken. Ik lees ook veel, maar dat aantal van jou haal ik bij lange na niet.

Fijne jaarwisseling en alle goeds voor 2020.

memvan7 zei

Leuk. Ik weet niet hoeveel ik gelezen heb dit jaar. Maar het kan zomaar in de buurt van jouw aantal zitten (sommige perioden toch 1 boek per dag). Ook denk ik dat ik meer voor kwaliteit moet gaan iv kwamtiteit, al had ik geen streefdoel van zoveel boeken lezen.
Succes komend jaar