Uitgelezen 2019

woensdag 27 augustus 2014

3 x scherp

1.
Journaal: '37% van de kiezers is op komen dagen.'
Polletje: 'Nee, da's niet waar: 100% van de kiezers is op komen dagen!'

2.
Na jaren klooien met botte mesjes van respectievelijk Blokker, Xenos en AH kocht ik een echt mes. Een molenmesje. Ooit al eens bij De Wilde Keuken gezien, maar steeds niet tot koop overgegaan. Nu wel. Vlak voor we op vakantie gingen. De laatste dagen in Limburg verlangde ik langzamerhand meer en meer terug naar huis. Niet vanwege de Polletjes, mijn bed, mijn stoel, de bibliotheek, fietsen. Nee. Naar vanwege mijn molenmesje. Het moet niet gekker worden. Hier kun je ze kopen.

3.
Zo is hij.
Zo is hij nu eenmaal.

Een wereld van verschil maken die twee woordjes.

Het drukt een verschil in acceptatie, aanvaarding, van iemand uit. Als je zegt dat iemand zo is, erken je een persoon in zijn wezen, in zijn zijn. Hij mag er zijn zoals hij is. Ook met dat moeilijke gedrag, ook met die nare trekjes, ook met die jampotbril. Het kan uitdrukken dat je verder kijkt dan het gedrag. Wij zeiden vroeger tegen stoute Polletjes: je doet vervelend, maar je bent lief.

Als je zegt dat iemand nu eenmaal zo is, drukt dat naar mijn idee juist geen volledige aanvaarding en erkenning van iemands wezen uit. Het lijkt wel zo, omdat je het met een schouderophalen zegt, maar ondertussen zie je maar een deel. Je ziet het verkeerde, moeilijke, de jampotglazen, maar niet zijn prachtige blauwe ogen.
En je geeft impliciet aan dat er ook geen verandering te verwachten valt. Moedeloos ben je. Of cynisch. Hardvochtig misschien.

Dit nieuwe schooljaar wens ik leerkrachten, kinderen en ouders toe dat ze elkaar werkelijk zullen zien. Heel scherp. Maar ook zacht, met ogen vol liefde.

9 opmerkingen:

Greet zei

Nr. 3 zet mijn hersenen (voor zover aanwezig) wel aan het werk. Zo had ik het nog nooit bekeken. Maar je hebt helemaal gelijk.

Overigens, mijn mesje van AH voldoet uitstekend, er zit een kartelrandje aan.

Tineke Plooij zei

Nummer 3 is zo waar!
Denk daar ook maar eens aan als je van jezelf denkt: ik ben nu eenmaal zo.

van alles wat in huis en tuin. zei

Wat heb je dat mooi omschreven: nr. 3
Ik kan me daar helemaal in vinden!
En ik denk dat jij, in je praktijk, dat heel goed zult kunnen doen!
Maar er blijft wel vaak iets misgaan, denk ik, in de hectiek van alle dag met meer dan 30 kinderen in een klas!
En....ik hoorde dat je koffiebezoek bij de andere T gezellig was?














erika zei

Om voor een mesje naar huis te willen !!! Hahaha, leuk hoor,
Maar het was wel een goede tip, ik ben er meteen een gaan kopen, ik vond ze bij ons bij Cook & Co.

merula zei

wat een mooie nadenkertjes.... Het mes-mis-syndroom ken ik ook hoor. Een goed mes is zo'n genot :)

Introverte Mama zei

Dank je wel voor nummer 3

Gwennie zei

Wij zeiden dat ook altijd tegen de kinderen: 'je gedrag is onuitstaanbaar en ronduit niet lief! Voor de rest hou ik wel van je hoor...' ;-)

mrs H. te B. zei

Wat een mooie wens aan het begin van het nieuwe (werk)jaar! Om ook in gedachten te houden als je werkt met lieve/lastige collega's, bazen, bestuurders, ouderen, klanten, etc.

Anoniem zei

goed woorden!
En 'de wilde keuken'; dat vind ik zo mooi!!! Prachtig gefilmd, wijdse beelden, pssende muziek erbij, en nederlands humor!!
Doei,
Jojo