Uitgelezen 2019

zaterdag 28 juni 2014

Stofexplosie

Hijg, hijg, puf, puf. Er is weer een week voorbij.
Een week van orde op zaken stellen. Een van de Polletjes kan wegens z'n gipsbeen (van lies tot enkel) tijdelijk niet in zijn hoge hoogslaper terecht en dus maakten we het onderbed van het stapelbed van het andere Polletje klaar. Omdat het andere Polletje op bivak was, had ik de gelegenheid het een en ander goed schoon te maken en op te ruimen.
Ik zal niet veel zeggen - privacy enzo, ik krijg hier waarschijnlijk al grote problemen mee (wens me sterkte) - maar het was wel Heel Erg Nodig. Mijn lievelieve jongen van zestien, van wie ik heus heel veel hou, daar niet van, is nog niet in staat zijn kamer zelf opgeruimd en schoon te houden. Daar kan hij niets aan doen, dat komt gewoon door zijn frontaalkwabje. Dat is zich nu gelukkig razendsnel aan het ontwikkelen, dus binnenkort, over een jaar of vijf, is de ellende voorbij. Tot die tijd is het behelpen. Schipperen tussen bemoeizorg, aansporen, loslaten, dwingen en vrede bewaren. Kortom: De Puberteit.

Er ging overigens iets mis tijdens het schoonmaken. Vanwege een stevige huisstofmijtallergie bemoei ik me zo min mogelijk met onze stofzuiger. Als ik het ding zie, begin ik al te niezen. Maar nu was ik zo gedreven door de schoonmaakkriebels dat ik moedig het zuigmonster (speciaal modelletje voor mensen met allergie) inzette om al het huid- en haarafval, brood- en chipskruimels, textielvezels en andere menselijke, dierlijke en plantaardige restproducten rigoureus te verwijderen. Maar de zak was vol, bleek vanmorgen toen ik Grote Pol ten einde raad vroeg of hij daar eens naar wilde kijken. De StofzuigerZak, dat is een ding waar ik maar aan hoef te denken om traanogen, een aanhoudende niesaanval van minimaal tien minuten en een gekmakende kriebel in mijn verhemelte van te krijgen.
Ik heb dus in al mijn ijver alleen maar stof verspreid en daarom heb ik nu dus al dagen last van jeukende ogen, kriebels in m'n neus, een verhemelte waar de vellen vanaf hangen (ik krab met mijn tong) en onbedaarlijk harde niezen.
Als ik weer een beetje energie heb, want van al dat verpleeg en verzorg word ik ook nog 's 'gewoon' heel moe, ga ik het hele huis (laten) dweilen. Of heeft u betere en vooral snellere ideeën om van deze stofontploffing af te komen?

Dit berichtje doet me denken aan een strip van Hein de Kort, dat Grote Pol lang geleden uitknipte uit een tijdschrift. Het is wel wat grof, dat past helemaal niet bij me, maar ik moet er toch telkens weer om lachen...

Hier stond dus die strip, maar ik heb 'm er toch af gehaald, voelde me er niet prettig bij...

5 opmerkingen:

Greet zei

De strip van Hein de Kort, hoewel fout qua taalgebruik en erg flauw, is toch wel grappig. Ik heb er in ieder geval om moeten lachen.
Ik hoop dat het weer wat beter gaat met zoonlief. Veel sterkte voor en met hem.

wilmi zei

Ik vind em goed, die strip;)
Maar van dat been, das niet zo leuk natuurlijk. En dat jij daar dan nies jeuk en traan aanvallen van krijgt, dat is helemaal erg. Bah zeg.
Ik zou bijna komen dweilen bij je,
maar dat gaat niet lukken. Je had gewoon niet zo ver weg moeten gaan wonen;)
Sterkte met het stof en de pubers!

Anoniem zei

flauwe en grove strip !

Purperpolletje zei

@ anoniem. U hebt gelijk. Het bleef ook bij mij knagen en dus heb ik de strip zonet verwijderd.

van alles wat in huis en tuin. zei

Ik hoorde dat je het al had schoongemaakt maar je hebt niet vertelt dat je zo moest niezen en proesten! Heb ik trouwens niks van gemerkt hoor dus....aanstelleritus?? haha, nee daar ken ik je goed genoeg voor dus: sterkte met zoon en stof!