Uitgelezen 2019

woensdag 17 februari 2021

Verdrietig - meneer Alzheimer deel 1

Tien was ik en ik ging met mijn moeder mee naar het bejaardenhuis, op bezoek bij een oude mevrouw van de kerk. Ze wees in het voorbijgaan even naar een halfronde huiskamer met lieve, heel oude mensen in een kring. Daar zitten de dementen, vertelde ze. Wat dat waren, wist ik niet. Dat zijn mensen die weer als een baby worden, vertelde ze. Vaak moeten ze een luier om. Als ze heel erg dement zijn, gaan ze zelfs in de foetushouding liggen, net als een baby in de buik. 

Ik weet het nog precies, wat ze toen zei. Het maakte diepe indruk en ik kon nooit meer langs die huiskamer lopen zonder aan oude, gerimpelde baby'tjes te denken. 

Vorige week was ik met mijn vader in een verpleeghuis. We kregen een rondleiding op de psycho-geriatrische afdeling. Op zoek naar een goed plekje voor mijn lieve, gerimpelde moeder. Voor wie vaak thuis ook al niet meer als thuis voelt. 

We zijn er zo verdrietig om. 

14 opmerkingen:

Anoniem zei

Ach wat moeilijk, voor jullie allemaal, groeten Mijntje

Mevrouw W. zei

Triest!

Mijn opa werd kinds. Zo werd dat vroeger genoemd, toen ik zelf nog een kind was.

RiaN, Adriaantje zei

O, wat is dat moeilijk hè, heel veel sterkte gewenst!

mrs H. te B. zei

Ach, inderdaad: WAT verdrietig, voor jullie allemaal!

miekequilt zei

Wat verdrietig voor jullie. Ik hoop dat jullie een mooie plek voor je moeder vinden. Onze moeder moest ook opgenomen worden. Ze kwam op een mooie plek terecht en had nog een paar mooie weken. Dat wens ik iedereen toe, een mooie plek als je alles om je heen kwijtraakt. Sterkte.

Anoniem zei

Je moeder iedere keer een stukje verliezen doet pijn, sterkte.
Groetjes Liesbeth

Anoniem zei

Ik weet hoe het voelt.

Firma Fluitekruid zei

Het is zo verdrietig om te zien hoe je ouders steeds een stukje moeten inleveren, fysiek en mentaal. En het is ook beangstigend, als je moeder een vreemde voor je is. Als je de ontreddering en verwarring bij haar ziet, dan breekt je hart. Die zorgen hebben er bij mij ook aardig ingehakt. Toch hebben we ook op het laatst nog veel mooie momenten gehad. Samen gekke liedjes zingen en lekkere hapjes eten. Samen dubbel liggen om kleine grapjes. Herinneringen om te koesteren.

franca zei

Dat is ook echt heel erg verdrietig.
Veel sterkte voor jou en je familie .
lieve groetjes, Franca.

Ingrid zei

Dit is echt zó moeilijk en verdrietig!
Leg je zorgen om haar maar bij God neer, Lydia.
Lieve groet,
Ingrid

Bertiebo zei

Dan wens ik je sterkte en dat je een fijne plek vindt voor je moeder. Ook ik heb het meegemaakt en weet hoe verdrietig het is en moeilijk

Jolanda zei

Dat is inderdaad heel verdrietig en lijkt mij ook heel moeilijk.
Hopelijk vinden jullie een goede plek voor haar. Heel veel sterkte met alles!

Mrs. T. zei

Ach wat naar ... :-(
Sterkte!

nicole orriens zei

Och, wat naar inderdaad! Dat ís ook verdrietig. Ik voel met jullie mee.