Uitgelezen 2019

dinsdag 4 december 2018

Een Goed Huishoudschema

Dat is dus wat er hier ontbreekt. We doen maar wat. We flatsen wat an. Vies is het niet, maar schoon evenmin. Er zijn zo van die randjes waar je je naam in het stof kan schrijven, van die plekjes die alleen als de zon erop schijnt ons doen herinneren aan de stofdoek. En buiten blijven de blaadjes maar op ons stoepje vallen... Af en toe kijken we mekaar maar eens aan, en zeggen dan dat het nooit wat met ons wordt. Op een lege zaterdagmiddag denken we ook nóóit eens: laten we de kledingkast van driehoogachter eens gezellig aanpakken. Of het ventilatieroostertje in de badkamer van spinnenrag ontdoen, de krat met campingspullen, onder de doos met snoertjes en stekkertjes en de zak met trouwjurk en lakenuitzet van overovergrootmoeder eens uitzoeken. Ach, gelukkig zijn we wel. En nooit ziek, haha.

Maar...
... Kijk ik naar buuf T., die altijd alles keurig op orde heeft, maar het ook nooit goed genoeg vindt, kan ik jaloers worden. Behalve dan op dat nooit goed genoeg vinden, daar wordt een mens maar ongelukkig van.
... Lees ik bij De verveelde huisvrouw, en vooral haar huishoudschema ergens onderaan de post, slaak ik zuchten van bewondering. Zo ook bij de avonturen van Teunie Luijk waarin iedereen regelmatig willig, misschien zelfs wel vrolijk fluitend, actief betrokken is bij de klussen die er in dat grote huishouden geklaard moeten worden.
... Zie ik bij vriendin A. het meehelpinschrijfschema op de wc waarmee ze zelfs haar puberdochters wekelijks actief aan de plintensop, doucheputbaggerreiniging en aardappelschillerij krijgt, twijfel ik ernstig aan mijn opvoedkundig vermogen. De Polletjes zuchtten al als ze een keertje extra moesten afdrogen.

Ooit, lang geleden schreef Grote Pol, die toen alleen nog maar mijn verloofde was (en trouwens ook bleef, want ik zag de mop er wel van in), stiekem een schema in mijn schoolagenda. Misschien moeten we dat maar eens gaan hanteren? Alleen schrijf ik het dan nu in zijn agenda, want hij is de HoofdHuisman tegenwoordig. Moet u eens zien hoe schoon het hier dan wordt!

9 opmerkingen:

Aikries zei

Geweldig! Vooral die vrijdag:-)

Geertrude zei

Ik heb wel een schema en schreef er zelfs een hele lijst blogjes over. Maar wat ik daar vooral van geleerd heb is dat een schema een leuk uitgangspunt is in een chaotisch leven, maar niet per se een manier om alles perfect voor elkaar te krijgen.
Op dit moment rommel ik maar een eind weg en dat werkt ook aardig (als je niet te nauw kijkt). In december werkt zo'n schema toch niet erg omdat alle dagen anders zijn dan anders.
Of ben ik nu smoesjes aan het verzinnen? ;-)

Happy Earl Grey zei

Ik doe ook wat nodig is, heb geen lijstje en ga op mijn gevoel af. Maar als de zon schijn dan trekt het buitenleven en zet ik alles opzij. Groetjes

Marie-Louise zei

Ik wordt al moe van het alleen maar kijken naar die agenda, ik heb gewoon niet genoeg discipline om zo'n schema te volgen. Zelf probeer ik 's ochtends zo snel mogelijk het een en ander te doen. Daarna tijd voor echt leuke dingen en dan 's avonds natuurlijk nog koken en een beetje opruimen. Met een huis met drie pubers, een man en een oma wordt het toch nooit echt wat. Maar het is wel gezellig en dat is ook wat waard.

pieke zei

voor al die klusjes die zo makkelijk blijven liggen hebben we nu een gemeenschappelijk takenlijstje in de app 'wunderlist' die we allemaal, ook de kinderen op hun telefoon hebben. het fijne daarvan vind ik dat je allemaal overzichtelijk hebt wat er moet gebeuren en je kan kijken welk klusje op dat moment bij je tijd en zin past. En als het gedaan is en je kan het afvinken, krijgen alle 'lijstdelers' daarvan bericht. dat laatste vinden de kinderen vooral leuk als ze een wit voetje willen halen :)

Anoniem zei

zal ik ook eens een tip geven: je doet het huishouden zoals je beschrijft, een beetje half gebakken zal ik maar zeggen en daarnaast kies je iedere week 1 ding, klus(je) uit als extra, wat eigenlijk nooit of niet vaak gebeurt, geeft veel voldoening en zo komt er toch van alles klaar, gewoon 1 extra ding inplannen, groeten mia

franca zei

Ik heb ook een ( super lieve) vriendin die alles op dezelfde tijden en dagen doet.
Maar dat maakt ook dat afspreken voor de koffie soms moeilijk is ( terwijl ze niet buitenshuis werkt).
Als ik plannen heb om iets aan te pakken, en mijn dochter vraagt of ik mee wil ( bijvoorbeeld naar de kringloopwinkel), dan ga ik graag!
Maar ja, het werk wacht wel...
Dus soms een dag thuis en rustig aan alles aanpakken ( met pauzes voor koffie met wat lekkers en een goed boek), is soms wel fijn.
En nog veel fijner: Het frisse schone huis na afloop!
groetjes, Franca.

erika zei

Ik zie het al: net als bij mij. Zoveel goede voornemens en toch...... Niks van aantrekken, gewoon het leven leven zoals het is. Dan maar wat minder, als je maar gelukkig bent, daar gaat het om!

Mormorsweb.blogspot.com zei

Is het niet fijn dat het nu winter is?! Ons huis is vrij donker en nu de dagen ook kort zijn zie je niks van vergeten stofnesten en spinnenwebben merk je alleen als je iets laat vallen. Ach ja, hier is het redelijk schoon; het kon beter. Wij zijn ook nooit ziek.
(Maar als die scherpe februari zon naar binnen komt schijnen dan MOET ik aan de schoonmaak...