Uitgelezen 2019

woensdag 26 april 2017

Ben je zestig?

Nee, ik niet. Maar mijn geliefde vanaf vandaag wel. Daarmee feliciteer ik hem ook via deze weg hartelijk.
Ik vind het wel een mijlpaal, lieve mensen. Ik ben 'nog maar' 46 en het verschil met zijn respectabele leeftijd lijkt nu weer zo groot. Niet dat ik me zo jong voel vergeleken met hem. Nee zeg. Grote Pol is hartstikke vitaal en met jeugdig elan beweegt hij zich (met gehoorapparaten, brillen, fysiotherapie, steunzolen en middagdutjes-op-z'n-tijd, maar nog zonder rollator, kunstgebit, nieuwe heup/knie/schouder,toupet en sta-op-stoel) door het leven. 't Is meer dat ik me te oud voel voor mijn leeftijd. De vermoeidheid die bij de SLE hoort fnuikt - dat woord móest ik even gebruiken - de laatste tijd weer zo.
Vanavond gaan we iets heel leuks gaan doen met z'n viertjes, maar tot op heden durfden we niet te reserveren vanwege die wankele hoeveelheid energie die vaak roet in het eten gooit. Zo frustrerend en ook onzeker voor de Polletjes die opeens bij zoiets wél behoefte aan structuur hebben.
Maar kom, dit stukkie zou niet over mijzelf moeten gaan. Meer over Grote Pol ga ik vandaag ook niet schrijven. Dat het maar een vreugde- en liefdevol jaar mag worden waarin hij zich gezegend weet.

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Heel hartelijk gefeliciteerd met grote Pol. Sterkte met SLE!

Franca zei

Van harte gefeliciteerd met de verjaardag van Grote Pol!

mrs H. te B. zei

Van harte gefeliciteerd met die oude grote Pol. Wát een respectabele leeftijd!!!!

Tineke Plooij zei

Alsnog gefeliciteerd!

Zelf ben ik inmiddels 62.

Toen ik 50 werd deed me dat niet heel veel, niet meer dan andere verjaardagen; behalve dan dat ik het wel iets uitgebreider heb gevierd dan ik normaal doe.

Toen ik 60 werd deed me dat emotioneel wel iets meer: een soort gevoel dat ik mijn derde derde deel van mijn leven begon (al weet ik natuurlijk helemaal niet of ik 90 zal worden, of niet).

En in zekere zin blijft dat zo: ik ervaar het leven vanaf mijn 60e verjaardag toch echt wel als een nieuwe fase, waarin mijn lijf kwetsbaarder wordt, en mijn hoofd minder aan kan dan vroeger. Allemaal niet verschrikkelijk, maar ik merk het wel. Geen idee of dat voor grote Pol ook zo werkt, en het is misschien ook wel weer anders voor mensen die om andere redenen een kwetsbaar lijf hebben, of een hoofd dat minder belastbaar is dan gemiddeld.

Maar hoe dan ook: ik wens jullie hele gezin veel zegen toe!

MeMaree zei

Alsnog van harte gefeliciteerd! Herkenbaar, al die onzekerheden. Hebben jullie een leuke avond gehad?

Elizabeth zei

van harte... allebei... jullie hebben een prachtige leeftijd maar ik weet wel wat je bedoelt als je zegt dat er wel iets gaat kraken in de gezondheid. Ik ben begin dit jaar 60 geworden en mijn man is ouder.. zo herkenbaar dus. En ja daar komen bij jullie dan nog extra 'zorgen' bij met die SLE...
Ik hoop toch dat je met plezier en energie dit feestje hebt kunnen vieren.

klaproos zei

fantastisch als je 60 bent en je kan nog lekker alles:-) gefeliciteerd, ik ben ook 60 en voelde me een tijdje 100. maar het gaat langzaamaan beter