Uitgelezen 2019

maandag 19 september 2016

Uit de praktijk: lezen

Lezen en buitenspelen, beide activiteiten zouden kinderen tenminste een halfuur per dag moeten doen. Buiten schooltijd om. In de praktijk zie ik kinderen die dat nooit doen. Die zitten achter de computer en spelen een game waarbij ze dénken dat ze buitenspelen (oorlogje spelen of racen) en dénken dat ze lezen - de Engelse ondertiteling, zo af en toe een zinnetje.
Ik probeer ze dus te verleiden om wél te gaan spelen en ook te gaan lezen. '25 boeken per jaar,' zeg ik dan. Daar schrikken ze van. Dat lijkt ze ondoenlijk. "Maar het is maar één boek per twee weken. Ik las vroeger minimaal vier boeken per week. Ik weet nog dat ik het oneerlijk vond van de bibliotheekjuffrouw dat ik de geleende (en gelezen) boeken niet binnen twee dagen mocht omruilen. Dus ging ik nog wat meer buitenspelen. Dat was ook leuk."
Van zo'n verhaal van mij valt hun mond open.


Een van de middelen die ik gebruik is deze Leesbingokaart, gemaakt door een mij onbekende enthousiaste moeder. Klik hier voor de bron.
Die kaart gaf ik aan een gewiekst kereltje van negen dat zo zijn eigen maniertjes had om mijn opdrachten uit te voeren. Zijn moeder is Russisch, hij is geboren en een paar jaar getogen in Amerika en op begrijpend lezen en woordenschat scoorde hij slecht. Dan kun je allerlei oefeningen doen en allerlei wijsheid erin pompen, maar het beste is dat zo'n kind gewoon heel veel gaat lezen.
Mijn opdracht was: elke dag minstens tien minuten lezen, telkens op een andere manier. Dan mag je het plaatje dat erbij hoort kleuren en als je kaart vol is mag je een cadeautje grabbelen.
Wat deed de smiecht?
Tien minuten in het donker
voorlezen aan zijn babybroertje
op de trap
met een zaklamp
en een pet op
en een snoepje in zijn mond.
Hij had ook nog z'n pyjama aan kunnen trekken en nog zo het een en ander kunnen combineren. Binnen een uurtje was zijn kaart vol. Wat is dan een pedagogisch verantwoorde reactie? Wel of niet laten grabbelen?

Nu heb ik laatst gelezen dat uit een Fins onderzoek bleek dat gezond eten (veel groente en fruit, noten, volkorengranen, weinig rood vlees, suiker en vet) ook goede invloed heeft op de leesvaardigheid.

Nu moeten die arme leerlingen van mij dus én buiten spelen, én lezen, én gezond eten, én graag op tijd naar bed, én liefst ook nog een muziekinstrument bespelen. Wat een verarming van hun leven. (Grapje!!!!)

10 opmerkingen:

Bertiebo zei

Ja en... mocht hij grabbelen?

Mrs. T. zei

Gelukkig zijn beide dochters lezers, al leest de oudste nu wel wat minder dan vroeger. Als ze echter vakantie heeft leest zij ook al snel een paar boeken uit.

Purperpolletje zei

Natuurlijk! Creativiteit mag beloond worden. Maar ik heb hem ook streng toegesproken.

Purperpolletje zei

Jij bent een lezende ouder! Dat is geen garantie op succes (de Polletjes zijn ook geen lezers, hun ouders wel), maar het helpt wel!

Wieneke zei

Hahaha, denk je een slimme creatieve manier gevonden te hebben.... Ik kan me helemaal niet voorstellen dat mensen niet van lezen houden, want zonder boeken ga ik snel dood, maar ik kom er wel steeds meer tegen. Leuke mensen, die een prima leven leiden, hoor, maar geen enkel boek in huis hebben. Ze vinden er gewoon niks aan. Toch kan ik merken aan kinderen of ze lezen en/of voorgelezen worden. Ze hebben een grotere woordenschat.

Saralien zei

NOu, lezen, dat lukt hier wel. Hebben ze van mams meegekregen. Maar buiten spelen? Hoe dóe je dat? Af en toe duw ik ze naar buiten, maar dan hebben ze geen idee wat ze moeten gaan doen... (of met wie, want hier loopt niemand buiten?!)

Jolanda zei

Ik ben een echte leesfan. Maar ik doe ook andere dingen graag, dus lees ik ca. 1 boek per 14 dagen. Onze kinderen houden ook van lezen op twee na (we hebben er 6), dus stimuleer ik, de jongste moet nog per dag lezen voor zn niveau. En ik lees hem voor, dat vindt hij dan wél erg leuk. De oudste jongen houdt er niet van, maar mag opblijven als hij nog een halfuurtje gaat lezen... Het is zo goed voor hun ontwikkeling. 4 zijn er snellezers bij ons, stápels boeken gingen en gaan er doorheen. Toch is één snellezer ook één die niet van lezen houdt. Dat plaatje ken ik, misschien wat anders, maar de opdrachtjes komen overeen. Mijn zoon had ook al zo'n combi bedacht!
En computeren kunnen ze hier ook erg goed. Gelukkig spelen ze ook genoeg buiten op de boerderij. En soms duw ik ze ook weleens naar buiten hoor.

van alles wat in huis en tuin. zei

Wat heb ik toch veel voorgelezen en zelf gelezen in mijn leven....heerlijk! Ik verslind boeken! Maar buiten spelen.....?
Hoe ik dat in deze tijd zou moeten stimuleren bij mijn kinderen....ik zou het niet weten want die van mij waren (jaren geleden dus....) juist heel veel buiten, die moest je bijna naar binnen schoppen!
De kleinkinderen spelen hier nog wel veel buiten maar wij hebben natuurlijk ook een prachtige boomhut, haha!
Afgelopen week speelden de kinderen op school zelfs niet buiten met die 30 gr. maar je weet: 1 boompje op zo'n groot plein geeft ook niet veel schaduw!

groet Trijnie

van alles wat in huis en tuin. zei

Hoe is het trouwens met je pan??

re-saar-cle zei

Haha, wat een slimmerd om een hoop te combineren! Wel heel erg leuk, zo'n leeskaart. Ik heb er ook al zo eentje op m'n pinterestverzameling staan, moest het gebeuren dat onze kleintjes geen lezertjes zijn. Voorlopig gaat het gelukkig nog wel de goeie kant op.