Uitgelezen 2019

donderdag 15 september 2016

Pan 2 / schoonmaakazijn-erlebnis

Na het schrijven van het vorige berichtje kreeg ik een hernieuwd fanatisme over me en tegelijkertijd een lumineuze ingeving. Ik zou de pan in schoonmaakazijn kunnen laten weken. Afgedekt met een lading keukenpapier. Dat gaf een verbluffend resultaat. 'Moet je zien wat er nog vanaf komt!' riep ik extatisch na het eerste experiment. Grote Pol haalde zijn schouders nog net niet zichtbaar op.



Ik vervolmaakte de techniek met oude theedoeken en postelastieken.


Voorlopig eindresultaat:



Weet u, zo'n pan prikkelt mij. Weggooien is me te makkelijk, het was een pan van mijn enige zwager, en ik zie het als een fijne uitdaging. Om relaxed te worden kan ik wel gaan haken, dat doe ik overigens ook, maar daarbij ontstaat nooit zo'n briljante schoonmaakazijnerlebnis. Ik raak relaxed van iets met mijn handen doen en dan ook nog mijn hersens op een heel andere manier dan normaal te laten fladderen.

Hierna nog een behandeling met Biotex (dank voor de tip, mrs. H. te B.) en dan is het echt klaar. Ik vermoed dat ik hem dan heel snel in moet smeren met olie, want als ie droog is, verschijnt er binnen no time een bruinig roestlaagje. En dan probeer ik er een biefstukje in te bakken. Zul je net zien dat ie waardeloos bakt. 

7 opmerkingen:

MeMaree zei

Geweldig! Je bent een doorzetter. Benieuwd hoe het biefstukje smaakt!

Elizabeth zei

wat jammer dat ik de foto's niet kan zien.

Wieneke zei

Vriendin van mij las ergens, dat je je vieze pan in een grijze KOMO zak moet doen en er dan een forse scheut ammoniak bij moet gieten. Zak dan goed dichtbinden en een paar dagen ergens wegzetten (liefst buiten). Ze heeft het gedaan en ze was enthousiast over het resultaat. Ik geef het maar door, he?

Anoniem zei

Zal je zien, de biefstuk was zo lekker door de toestand van de pan. Nu de pan schoon is gaat het bakken vast minder goed.

willemien zei

Wat fijn dat je hersens op een andere manier gaan fladderen. Dan maak je dat ook een keer mee!!

Willem zei

Naar ik begrepen heb gaat het hier om een stalen pan. Waarom dan al dat gemartel met (agressieve) schoonmaakmiddelen. Koop een staalbostel die op een boormachine past en je kunt de pan er bijna mee polijsten. Als je dat stadium bereikt hebt de pan insmeren met (zonnebloem)olie en verhitten tot ie zwart ziet. Af laten koelen, en opnieuw insmeren met olie en opnieuw verhitten. Zo nodig dit voor een derde of vierde keer herhalen en je hebt een koekenpan die nooit meer aanbakt en weinig olie of vet vraagt bij het bakken.
Elke plantaardige olie is goed, zolang het maar geen extra maagdelijke olijfolie is. Als je dat ervoor gebruikt, heb je een bijna 100%garantie op aanbakken.

Purperpolletje zei

Kijk, dat is mannentaal! Dank, Willem, ik zal de buurman eens lief aankijken, die wil vast die laatste restjes wegpoetsen. Binnenkort biefstuk op het menu!