Uitgelezen 2019

zaterdag 27 september 2014

Huisvlijt

Kwam je thuis uit school, zag je vanuit de tuin al dat de naaimachine op tafel stond. Draadjes op de tafel en de vloer, de geur van goedkope katoentjes in een chemisch badje bewerkt, zo'n wieltje waarmee je dan een patroon uit duizenden krioelende lijnen op dun patroonpapier uitraderde, rommelen in de knopentrommel, ik vond het sfeertje eromheen geweldig. Bovendien vond ik dat m'n moeder fantastisch kon naaien, achteraf zag ik dat het nog meer hatseflats was dan ik al doe. Stofjes van de markt toverde ze (in mijn ogen) om tot fantastische creaties die niemand anders had en ik voelde me Koningin Juliana in het kwadraat als ik ze voor de eerste keer mocht dragen.
Verjaardagsjurken mochten dan op De Dag aan mét losse haren (anders droeg ik altijd vlechten). Stiekem vond ze waarschijnlijk lang niet alles mooi wat ze voor me maakte, maar dat zei ze niet, want ze wist dat ik het wel mooi vond.


Voor mijn moeder haakte ik nu op mijn beurt een omslagdoek. Dat mensje heeft het alleen niet koud als het buiten warmer dan 25 a 30 graden is. Het garen heeft ze zelf uitgezocht, net zoals ik vroeger ook zelf de stofjes weleens mocht kiezen. Het randje roze was mijn idee, maar dat vond ze niet mooi, dus ik heb het weggewerkt met een krioelend lijntje lila, afgeknipte draadjes en eindjes wol liggen op de grond en op de tafel, de haaknaald slingert rond, een knoop uit die oude knopentrommel van toen vormt de sluiting. Voor de foto hing ik 'm op een hangertje dat toen beslist ook eens een jurkje van mij heeft gedragen.
Ik vind het (niet meer stiekem, want ik kan het niet voor me houden) een lelijk ding, maar ik geloof dat zij het mooi vindt. Vanmiddag haakte ik er nog een boordje aan, voor haar kouwe lieve nekkie. Ze krijgt 'm straks, dan zit ze er weer warmpjes bij deze winter.










11 opmerkingen:

Jet zei

Lief van je. Daar gaat ze heerlijk van genieten deze winter!

van alles wat in huis en tuin. zei

Je zag er vroeger echt geweldig uit!(het lijkt tenslotte een beetje op wat ik vroeger aan had)
Maar wat lief dat je dit nu omgekeerd voor je moeder kunt doen: wat heeft jouw moeder geboft met jou als hakende dochter!

Introverte Mama zei

Wat een leuke oude foto's!

Ik denk dat je moeder het hartstikke leuk vind om iets te krijgen.

merula zei

zo moeder zo dochter, hoe mooi is dat. Ik smul van de oude foto's :)

Familie Schaap zei

Het is zeer zeker geen lelijk ding..maar het randje past niet erg bij de rest van de doek, het springt er nu een beetje uit. Maar ik weet zeker dat jouw moeder er heel erg blij mee is, en ik hoop dat ze er lekker warm door blijft!

Gwennie zei

O wauwwww... wat een mooie!!

Bibje zei

Ik had ook zo'n moeder die naaide haakte en breide dat het een lieve lust was. Ik bestelde en zij ging aan de slag. Ik was zo trots op haar!

Ik ben alleen zelf niet verder dan het naaimachien gekomen. De rest wil maar niet lukken :(

Anoniem zei

Gelukkig hoef jij hem niet mooi te vinden. Als zij hem maar mooi vind ! En ik vind het een waar kunststukje. Groetjes, Astrid

Franca zei

Inderdaad Astrid, je haalt me de woorden uit de mond.
En bovendien...zowel de verjaardagskleding toen als dit werk van jou voor je moeder, zijn beide werkjes van heel veel liefde!

Anoniem zei

jullie zijn gewoon kreaLief!!!

en wat had je prachtig lang haar!!
Doei,
Jojo

Anoniem zei

Ziet er leuk uit!
En laat ik nu precies zo'n hangertje hebben!
Volgens mij was Bervoets een herenmode zaak in Dordrecht. Gr. Janny V.